{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
623 visninger | Oprettet:

Heste og tilknytning til mennesker {{forumTopicSubject}}

Hej hg.
Jeg læste forleden dag, en artikel fra equsana, hvor de skriver lidt om at en undersøgelse viser, at heste der bliver trænet med godbidder/foder/belønning, lærer bedst og hurtigt fremfor heste der bliver belønnet med klap. De starter artiklen ud med at skrive '' vejen til en mands hjerte, går gennem hans mave'' og at belønning med foder, har større betydning end personen.

Jeg kommer så til at tænke på et par episoder herhjemme, hvor min mand vil lukke heste ind.
Forleden havde han tidligere fri fra job end jeg, og da det regnede og blæste, lukkede han hestene ind. Han fortæller at den ene, simpelhen ikke var til at fange, og at den teede sig helt vildt. Min første tanke var, at det er en ændring, da det jo altid er mig, der lukker ind og ud.

Igår, kom de på en ny mark, min mand tilbyder sin hjælp til indlukningen, i tilfælde af, at de ville té sig, fordi det er noget nyt. Som vanligt er det bolette først, og simba efterfølgende der bliver taget ind. Begge heste står pænt ved leddet, jeg snupper bolette, og min mand rækker ud efter simba, og åbner op for bolette og jeg. Vi trækker ud, og står ca 2-3 meter fra leddet og venter pænt. Simba farer op, og løber som en skoldet skid, en flue i en flaske, bukker, hopper, frem og tilbage. Vi aftaler, at vi venter på simba, at han falder til ro og kommer hen.
Beslutter så efter en 10 minutters tid , at gå med bolette i boksen. Simba fiser stadigvæk rundt.
Da jeg kommer ud på folden, siger jeg lidt småhøjt, og så rooo. Simba stopper, og pruster, jeg går hen, tager ham i grimen og trækker ind. På blot et par minutter.

Er simbas adfærd sådan, fordi han måske ikke kan lide mænd?
Eller forbinder han blot mig med mad, fordi jeg fodrer? Han er jo vant til at se min mand omkring stald og fold? Har aldrig selv haft problemer med simba, når jeg alene lukker ind og ud, og han er vant til flere mennesker der trækker ind og ud.

Hvordan tænker i, i forhold til heste og tilknytning til mennesker og belønning?


Kommentarer på:  Heste og tilknytning til mennesker
  • #1   5. nov 2018 Vil så også lige nævne, at de fleste af de gange jeg træner, bruger jeg ikke godbidder, men roser og irettesætter med stemmen. Jeg har såmænd godbidder herhjemme, men det får de sådan af og til.

  • #2   5. nov 2018 Jeg bruger "bestikkelse" ret meget, jeg har altid lommerne fulde af godbider. Jeg har 3 ret madglade fjollere, og de elsker at få en godbid.

    Der er nogle helt faste tidspunkter hvornår de får dem, Når jeg henter dem, når jeg står af hesten ude på ridebanen efter end træning, og lige inden de bliver sat ud igen. Derudover pluds det løse. Ligesom de kan bede om at få en, hvis de lige synes.

    Og hvis de har gjort det godt, f.eks. stået helt stille under klipning af man, så kan de også finde på at bede om en belønning, hvilket de får. En perfekt parade på dressurbanen kan også udløse en godbid. De er udmærker godt klar over, hvornår de mener de har gjort sig fortjent til en godbid.

    Og NEJ, jeg har aldrig problemer med tiggeri, de er alle godt klar over at jeg har godbiderne, men de beder kun om at få en, hvis der er en grund, ellers ikke. og det er bestemt ikke hver dag de beder om en. De kan da godt en enkelt gang snuse til min lomme med urthebolcher i, men så siger jeg bare et fast NEJ, også er der ingen ting.

    Tilknytning mellem mine heste og mig er noget jeg prioritere utrolig højt, jeg ønsker et tæt bånd til mine heste. Ingen af mine heste er på nogen måde i tvivl om at det er stjernen i mit liv, og jeg knuselsker dem alle på hver deres måde. Dette får de at vide flere gange dagligt, på alle måde jeg kan.


  • #3   5. nov 2018 Interessant emne smiley Nu er der jo heste der ikke kan lide mænd.. Pga et traume eller fordi de udstråler meget dominans etc. Hvis det ikke er et traume, er det jo ret nemt at komme problemet til livs ved at manden sætter sig ned og bare ER, sammen med hestene, og giver en guffer når de kommer til en. Noget de efterhånden vil hvis man har tålmodighed.
    Selvfølgelig vil hestene hurtigere forbinde personer/mennesker med noget godt hvis vi giver godbidder. Det er jo instinktet der siger mad=overlevelse så det er nødvendigt. Også derfor hestene har været nødt til at acceptere slag spark og tæsk fra mishandlere da man jo "ikke bider hånden af den der holder krybben"
    Så hvis man både er god, giver ros OG godbidder så er man en sikker vinder smiley
    Hestene er så fredelige og ønsker bare ro og godhed, så de ønsker at please os. Så derfor fungerer også verbal ros. Men godbidder har selvfølgelig den største effekt, dog ikke alle der kan kapere det. smiley
    Og hjemme ved mig udløser klik, altid en godbid efterfølgende, og der kommer nogle enkelte godbidder udenom dette. Dog ikke ifb med træning. Jeg prioriterer også tid til hygge, og det at bare være, sammen med hestene. Jeg sætter/ligger mig ude i høhækken, også nyder vi samværet. Og mine heste ved også godt at de er mit hjerte og stjerne. De skal på trods af dette vise respekt og opføre sig ordentligt. Og det er her især man ser forskel på mine heste sin tilgang til andre kontra mig. Hvis min mand skal håndtere de, flytte på de e.l. Så har han en kæmpe udfordring da de tumler ham, de har ikke respekt, især Tindur. Da Rocky var opstaldet i byen, havde han ej heller respekt for personen der trak ham. Hun troede han ikke havde lært respekt for det personlige rum, indtil hun så mig gå med ham, så kunne hun jo se at der ikke var problemer. Da gik han fint på behørig afstand da det har han lært smiley så jeg tænker også at det har noget med at hvem der bestemmer. Og at de har godt af at lære at andre håndterer de. smiley

    Mvh TT


  • #4   5. nov 2018 Jeg tror, at både dyr og mennesker sætter pris på dem, der tydeligt kan vise, når man gør noget godt.
    Hvis jeg som menneske ikke fatter, hvad min chef ønsker af mig, eller hvornår de er tilfredse, så bliver jeg utryg, forvirret.
    Hvis jeg som rytter ikke kan signalere, hvornår noget er godt, vil det daglige arbejde ikke opbygge mere tillid eller forfine signal givningen.

    Det varierer fra individ til individ, hvad der er en god belønning at modtage.
    Men det varierer også, hvilke belønning man er god til at give.

    Indenfor dyretræning kræver indirekte belønning via "ophør af pres" jo fx en rigtig god timing. Det samme gælder klikker træning. Har du ikke timing, så er det svært at anvende disse belønningsformer. Så du kan måske nå langt ved at anvende disse teknikker korrekt - men kun hvis du gør det korrekt.
    For nogen dyr (labrador!) har godbidder fantastisk høj værdi. For andre har det kun moderat værdi. Men, selvom din timing rammer lidt ved siden af, er godbid altid rart.
    Derfor kan de fleste anvende godbidder minimum middelgodt.

    Jeg tror, at godbidder simpelthen er nemt at anvende for de fleste dyretrænere, og det vil resultere i at der scorer som høj gennemsnitlig træningsværdi ved forskning projekter.


  • #5   5. nov 2018 Min kæreste siger selv "jeg går lige ned og køber deres kærlighed".. Og jeg tror helt sikkert, at det har haft en effekt, at han altid har en gulerod i lommen.. Men nu er det også shettere jeg har.. smiley Jeg bruger ikke selv godbidder, men klø og ros, mest pga af overvægt.. Med min hoppe bruger jeg klikkertræning og ophør af ubehag (vi træner på at få ordnet hove).. Så hvorfor de klistrer til mig, når jeg er sammen med dem, det håber jeg da er fordi de kan lide mig og føler sig trygge.. smiley

  • #6   5. nov 2018 Se der er allerede mange gode og kloge tanker formuleret ang træning med godbidder/klikker/ophør af pres - så dem behøver jeg ikke gentage smiley

    Men en lille sjov observation - jeg har jo lige fået min lille ny 1,5 års hingsteplag i går smiley Han blev hentet hos avler, hvor han betegnes som rå, dvs han er vant til at gå i løsdrift og/eller i eng, sidste vinter i løsdriften sammen med hans lille flok af jævnaldrende hingsteplage er han vant til at blive bundet op ifbm fodring.
    Han aner ikke hvad en godbid er - jeg havde gulerodsstumper med i lommen, og det havde han ikke interresere i smiley

    Nå men i trailer skulle han jo for at kunne komme hjem - og da det er min hest, så må jeg jo trække ham væk fra de andre og ud i traileren.
    Det tog en gåtur på ca 20 meter - så skulle han op i traileren.
    Jeg ved jeg er rigtig god med “ophør af pres” så på de 20 meters gåtur fik han lov at gå med løs snor, hvis han gik som han skulle, løb han frem eller veg til side var der pres på rebet.
    Det tog 2 minutter at læsse den lille fyr - pres på reb ind til han gik frem - det mindste frem udløste løs reb smiley Og vupti var han op, selvom han rystede af angst.

    Da han kom hjem kom der venner på besøg - de havde guffer med i lommen - og nej det vil han ikke have. Men klø ham det rette sted, og så stoppe med det og gå væk udløste at han efter to gange oplevelse med det, selv kom hen på folden for at blive kløet smiley

    Jeg har skåret gulerod i små stykker og lagt i hans krybbe, for at lærer ham at det nu er meget lækkert - de var ikke spist her til morgen smiley
    Men i bund og grund generer det mig ikke, at han ind til videre ikke er et madglad monster smiley For hvis bare han er så kvik og lærernem for at trænes på den måde jeg er bedst til via stemme og ophør af pres, så skal han nok blive en følsom og hurtigreagerende dressurhest for små signaler smiley

    Mvh Charlotte


  • #7   5. nov 2018 Charlotte - Det er lige præcis det at finde deres største motivations faktor der giver størst succes smiley og mon ikke du har fundet den hos ham smiley

    Mvh TT


  • #8   5. nov 2018 sådan er det ikke her
    jeg laver foderet og smider det i deres krybber sådan at de har det når de kommer ind. det er også her at de får dagens evt godbidder/æbler/gulerødder/?

    det er min far som foder nat og morgen. og giver hø

    vi skifter lidt til at lukke ud og ind. når jeg er i dialyse - 3 x om ugen så lukker jeg dem ind. her lukker min far ud. og de andre dage lukker jeg selv ind og ud

    så endelig burde de jo holde mere af min far

    meen sådan er det ikke her. de tager pænt sagt r.. på ham hver gang.
    derimod når jeg gør det, har jeg ingen problemer med dem. bruger stemmen og den reagere de helt på. de kan da godt finde på at drille, men så råber man bare lige hørt en gang og så er det overstået.

    det skal så også siges at jeg har jo haft dem i mange år. Og har aldrig brugt godbidder som beløning. mest fordi i starten stod de på en gård med bondegårdsferie. så det var ikke godt når hestene fandt ud af at hænderne var lig med godbidder. især ejerens fjordbolle var rigtig slem til det. og hun bed altså hårdt.så vi endte med en aftale om at godbidder var i krybben. og så gik det sjovt fra det.


Kommentér på:
Heste og tilknytning til mennesker

Annonce