{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
654 visninger | Oprettet:

Aflivning ? Hvorfor ikke ? {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg hørt veninder, folk herinde fra osv. De ville ikke have deres hest aflivet ? De ville hellere sende dem til en slagter eller en zoo.
Så nu spørger jeg hvorfor er der så mange i mod aflivning :)?! De sover jo let ind og mærker ikke noget smiley ?!

Ja jeg kan måske godt forstå det med zoo men det med slagteren.. Fatter intet af ;)! ( Er Vegetar så har måske bare lidt svære ved og forstå noget xD )

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Aflivning ? Hvorfor ikke ?
  • #1   30. aug 2009 har du nogensinde prøvet at enten stå med en hest som bliver aflivet eller sidde med en hund som bliver aflivet?
    jeg har prøvet det med en hund og jeg gør det ALDRIG mere. mange syns der er humant, men hvor fedt er det at ens hund kigger op på en og bare ved hvad der er ved at ske. den får først en beroligende sprøjte hvorefter den kun kan ligge og vente på at den blå sprøjte bliver sprøjtet ind i dens åre...
    det er en meget ubehagelig oplevelse og forestrææker klart at min hest og hund bliver skudt. hesten med boltpistol og hunden med jagtvåben. det går hurtigt og de når slet ikke at opfatte hvad der sker.

• #2   30. aug 2009 Jeg vil helt klart helst aflive min, hvis jeg kommer i den situatin (:

• #3   30. aug 2009
    Tjae. Jeg ville også helst vælge aflivning :).
    Hesten bliver bedøvet først så den ikke mærker den dræbende sprøjte, nogle heste mener jeg vidst kan krampe - men det gør nogle mennesker også når de dør, kommer an på af hvad.

At nogen så har haft en dårlig oplevelse med en dyrlæge der ikke har givet en stor nok dosis eller hørt historier om heste der har rejst sig op nogle dage efter, tjae det er så det.

Jeg ville også helst tage afsked med hesten hjemme, hvor den er tryg så den ikke skal stresses de sidste timer af dens liv.
    Udover det, så ville jeg også gerne kunne nusse hesten og holde om den ikke splattes til med blod og se hesten ligge og bløde, nej tak.

• #4   30. aug 2009 Fordi nogle mener det er mere humant at give hesten en kugle i panden. Hesten bliver med det samme hjernedød, og mærker intet.
    Jeg er dog også mest til en sprøjte, da det andet er lige lidt for barskt til min smag.

• #5   30. aug 2009 Tror jeg ville vælge en Zoo, det synes jeg er mest værdigt for dyret.

• #6   30. aug 2009 Nygaard hvorfor lige slagtet smiley ?! hvorfor ikke løvemad :)!
    Det her ikke for og komme op og skændes... men nysgerig! ;o)

• #7   30. aug 2009 Jeg vil helst have min hest skudt hvis det skal være, for så ved jeg 100% det er slut med det samme.
    Og kan ikke lide tanken om at min hest skal pumpes med den her blå/lilla væske. Så en hund blive aflivet og synes det var så ækelt.

• #8   30. aug 2009 når det engang sker vil jeg have min slagtet

har sidet med mange dyr som fik sprøjten og jeg bryder mig ikk om det

• #9   30. aug 2009 Jeg har dog aldrig kunne holde til og se mit dyr dø ;)! hehe.. så hvis det blev aflivning blev det hvor jeg stod ude bag døren.. :'3!
    Men har lovet mig selv.. at være så moden og sige farvel.. Da jeg aldrig rigtig har kunne sige farvel.. og ja jeg har det stadig dårlig over jeg ikke sagde farvel :3! Men hellere vi ses igen smiley

Men jeg ville helt klart vægle aflivning :3

• #10   30. aug 2009 Kender en som ville have sin hest aflivet ved sprøjten. Den måtte have 5 sprøjter før de måtte give den en kugle for panden. Det må fandme ikke være fedt at se på. Derfor synes jeg det er mere humant at give den en kugle for panden med det samme, den mærker jo heller ikke noget ved det, og den er død på stedet.

Synes det er fint man kan sende sin hest til zoo, eller til slagteren, så bliver den brugt til noget godt også efter sin død smiley og når den først er død, så mærker den jo intet mere. smiley

• #11   30. aug 2009
    Jeg har aldrig sagt farvel til dyr, det er min mor der har kørt vores kaniner og katte til dyrlægen. Har kun haft fundet to marsvin døde i deres bur.
    Men har lovet mig selv at jeg skal være med når det en gang sker for Maja, det bliver jo nok aktuelt på et eller andet tidspunkt da hun er 28 men fejler dog ikke noget. Også derfor jeg har lovet mig selv at blive ved hende ind til hun dør.

• #12   30. aug 2009 Team Løve
    Ja jeg syntes så ikke det godt med slagteren xD Mennesker burde slet ikke spise kød.. Når men zoo ville jeg godt kunne forstå. Men tror aldrig jeg ville kunne få mig selv til og tage kuglen foran min hest ;S! Og ville forbande den der gjorde det hver eneste dag.. så enten blir det alderdom eller aflivning.. smiley min hest må heller ikke slagtes lige meget hvad smiley

• #13   30. aug 2009 Jeg ville klart vælge aflivning. Nu er min hest selvfølgelig også chippet, men en jag kende skulle have sin hest slagtet, og da de kommer op på slagteriet er der containere overalt med fx. heste ben og sådan noget. Så må hesten da for alhvor være bange, når den kan lugte alle de døde heste. + At da de kom nåde de stortser ikke at sige farvel før slagteren havde hevet deres hest ud af trileren, gik ind og aflivede den, og kom ud med en grime smurt ind i blod. - Dejligt.

• #14   30. aug 2009 Krikken ;
    Forstår jeg godt smiley Det lyder lige som en spejlning af mig ;D

Nygaard ;
    Ville du kunne spise din egen hest... xD Sejt.. eller ikke sejt ? Ved ikke hvad man siger xD

• #15   30. aug 2009 HELENA
    Hmmmm ulækkert ;( !

• #16   30. aug 2009
    Mütze ~Go Vegetar~ . - forstår jeg så godt når du er vegetar smiley spiser ikke selv hestekød, men derfor er der mange andre der godt kan lide det smiley min gamle pony blev slagtet, vi fik ikke noget for ham, men nu ved jeg han er et bedre sted smiley han blev simpethen så syg til sidst :S

• #17   30. aug 2009 HELENA - puha lyder ikke rart :S sådan var det heldigvis ikke da vores pony blev slagtet, der var han slet ikke i nærheden af døde dyr, men kom ind i et rum, hvor han så blev aflivet.

• #18   30. aug 2009 Team Løve
    Det jeg ked af og høre smiley Men nu de kommet over regnbuebroen xD

• #19   30. aug 2009 Jeg har heller ikke prøvet og aflive en hest før. Såå... smiley

• #20   30. aug 2009 Jeg ber til at mine dyr,dør af alderdom.

Jeg har så, bare lige erfaret, at miste 2 katte på 3 mdr. til bilerne på vejen. Det er rigtigt ubehageligt. Især når folk ikke har lagt katten ind til siden efter de har ramt den. Tænkt hvis min Ole nu ikke er død med det samme, så har han ligget derude midt på vejen og er død af blodmangel.
    Sofus derimod var lagt ind til siden. et er en kæmpe trøst. Ham ved jeg da er død med det samme. (han havde så også langt flere og større skader end Ole.)

Men mht. alle mine dyr. Vil jeg da, helst have de dør, af alderdom. eller et hjertestop, noget i den stil.
    Bare så de dør med det amme og ikke opdager noget.

• #21   30. aug 2009 Jeg ville klart vælge aflivningen med sprøjten..
    Jeg forstår ikke helt hvorfor man ville have sin hest slagtet sund & rask? Slagterierne tager jo ikke udmod syge heste, så jeg ser ikke hvorfor at man skal vinke farvel til sin sunde & raske hest.. Jeg ville heller bruge penge på en syg hest, og få den aflivet under en sprøjte - end og slagte en hest og få penge for det.. Nogen tænker jo kun på penge..
    Min storebrors eks, papmor - fortalte os engang, at der var en hest der skulle slagtes, og den blev så skudt i hovedet, men den døede ikke, og måtte derfor skudes igen.. ADRK!
    Men, hvis hesten skal aflives med sprøjte, bliver den jo alligevel skudt i hovedet?? Måtte selv aflive min første shetlænder, sidste år - og den blev aflivet med en sprøjte, og jeg havde en hel weekend, til og sige farvel til den.. Jeg kunne ALDRIG nogensinde finde på og slagte min hest.. Og have tanken, at andre senere hen skal sidde & æde min hest- nul&niks!! Jeg har aldrig smagt, hest & kommer aldrig til det! Jeg forstår slet ikke hvorfor man skal slagte heste, & sælge det i butikkerne.. Jeg har ikke set en eneste butik, med hestekød - så hvorfor gøre det, når folk alligevel ikke spiser det? ..

• #22   30. aug 2009 Jeg ville heller aldrig kunne sende min hest til slagter - tanken om, at et andet menneske skulle spise en så stor del af mig er ... skræmmende. Så kunne jeg ligeså godt give dem mit hjerte og sige "værs'go og spis". - ved godt der er <b>kæmpe</b> forskel, men sådan ville jeg føle det.

Jeg tror nu også jeg ender med en sprøjte, når jeg kommer til at stå i situationen, også selvom jeg synes det med at få dem til en zoo er det bedste.

• #23   30. aug 2009 jeg har set mange heste få sprøjten idet jeg har arbejdet på et ridecenter der lå sammen med en hesteklinik jeg har aldrig oplevet nogen dårlig oplevelser ved det og sys nu det forgår humant nok, gør dyrlægen sit arbejdet ordenligt forlader han ALDRIG dyret før han er sikker på dyretrent faktisk også er dødt, de bliver tående, lytter om hjertet er gået i stå osv inden de forlader dyret.. smiley

jeg har tilgengæld en fryglig histiorie om en pony der blev skud hvor det ikke gik så godt (jeg ved historien er 100% sant da det var min mors pony). den havde kramper og kunne ikke rejse sig op men blev ved at prøve og slog så voldsomt hver gang den forsøgte. dyrlægen kom og ville først ikke aflive den før næste dag, min far blev sur og sagde han bare havde og aflive den for den skulle ikke ligger der hele natten og kæmpe. den blev så skudt men men men det første skud ramt han ikke rigtigt og ponyen døde derfor ikke så han måtte skude den igen.. (sener undesøgelse vidste den havde fået blodprop i ryggen/centrelnervesystemet og det var så derfor den ikke kunne styrre bene og stå op).

jeg er selv uddannet dyrepasser og har aflivningskursus og lært at aflive med boltpistol, og ved hvor vigtigt det er man sætter den 100% rigtigt for at dyret dør med det samme.

mine erfaringer gør jeg uden tvivl ville vælge sprøjten hvad enten det er min hund eller hest der en dag skal bort, jeg kan selv vælge at være tilstæde og sikrer min dyret bliver aflivet med det samme og at alt forgår humant og hurtigt.

jeg tror bestemt ikke dyret kan mærke om den skal have den aflivende sprøjte or den er det bare dyrlægen og når den får den første beroligende sprøjte tror jeg bare den opfatter som hvis den skulle have ordnet tænder eller ligne..

• #24   30. aug 2009 Umiddelbart vil jeg til enhver tid vælge en aflivning frem for slagtning eller zoologisk have, hvis en af mine heste - gud forbyde det - skulle få brug for at komme herfra ved andet end egen hjælp.

Uanset hvilken aflivningsform, man vælger, ved hesten godt, at der skal "ske noget". Heste er jo fintfølende dyr, så selvfølgelig kan de mærke, at noget er under opsejling. Om ikke andet kan de mærke vores uro og sorg.

Og ved en sprøjte, får hesten jo i virkeligheden bare en overdosis sovemiddel... Først bliver den bedøvet - herefter får den endnu en dosis bedøvelse, som tager livet af den. Det hele foregår stille og roligt i vante, trygge omgivelser, og hesten sover stille ind uden nogen smerte.

• #25   30. aug 2009 jeg tror ikke lige at når den tid kommer hvor min hest skal sige farvel til jorden at det bliver hos slagteren eller løverne, men jeg vil fortrække at det bliver gjort med boltpistolen frem for sprøjterne.
    Men jeg synes at det er værd at overvejer at sende den til løverne efter hun er blevet aflivet, men allerede nu er der vente tid på det, men det ville da helt klart være en utrolig naturlig og smuk ting i mine øjne at min hest rent faktisk kan indgå i økosystemet, istedet for at være en del af det der ødelægger det. Men jeg regner med at min hest først skal aflives om 30 år. så der ville hun jo ikek være værd at sende på et slagteri kan man vel sige.

• #26   30. aug 2009 Nar vi kommer dertil, så tænk på dyret og ikke dig selv. At du ikke kan klare at hunden ser på dig me "de der øjne", er bare noget sentimentalt pjat. Hunden har det fint, og sover ind.

• #27   30. aug 2009 kender flere der vil have deres heste til en Zoo, og hold da kæft hvor jeg ikke forstår dem ! ens elskede pony, gnasket af løver, som en oplevelse for de besøgende, - nej tak, bare tanken gir mig kuldegysninger z;

• #28   30. aug 2009 Sikke en indstilling du der har.

• #29   30. aug 2009 tja.. (;

• #30   30. aug 2009 Min pony blev aflivet i sidste måned, og jeg er utrolig glad for, at det blev på den måde. Jeg var ikke selv med, men min far fortalte, at det var gået fint, og jeg VED, jeg kan stole på ham. Han ville have sagt, hvis der var opstået problemer eller noget. Hun lagde sig bare stille og roligt ned, åndede ud og blev fri for smerter ..

• #31   30. aug 2009 jeg vil helt klart have aflivet min!! den er bedøvet så den sover jo "bare" ind når den for den anden sprøjte
    + jeg ville ikke kunne klare tanken om at der var nogen der skulle SPISE min hest!!!!! smiley

• #32   30. aug 2009 Mine skal aflives med SPRØJTE!! De blive ikke kun beroliget. Det er en bedøvelse de for så de sover ligesom når de skal under kniven. De mærker intet når de bliver aflivet. Desuden så man ikke slagte heste der har chip i sig!

• #33   30. aug 2009 min pony blev også aflivet, det var så roligt . Hun var helt rolig, og var så syg hun ikke engang kunne rejse sig op, så hun kunne bare ikke mere.. glad for hun ikke blev skudt, ædt af løver, slagtet eller andre sjove ting..

• #34   30. aug 2009 Hvis jeg stadig har Frede den dag han skal herfra, så ryger han også til Givskud Zoo som løvefoder.. Så ved jeg hvad der sker med ham..

HVor imod jeg ikke vil risikere det er min egen hest jeg tegner i hovedet næste gang jeg tager Eyeliner på.. Eller han ender som dåsemad..

• #35   30. aug 2009 Team VAS: Heste findes ikke i make up! smiley

• #36   30. aug 2009
    Hvis man er i tvivl om hvad heste bliver lavet til på DAKA så kan man da læse på deres hjemmeside.
    Det er laaaaaang tid siden de er stoppet med at lave sæbe mm. af heste - de bliver brugt til biobrændsel, det andet er en historie folk bliver ved med at holde i live.

• #37   30. aug 2009 Boltprstol er da klart at foretrække frem for sovemidlet. Der er forskel på at aflive store dyr og små dyr, og jeg har set køer, som er store dyr blive aflivet med sprøjte, og det er satme ikke rart. At se så stort et dyr ligge og stønne sine sidste åndedrag, det er simpelthen uhumant og ikke mindst uværdigt for dyret.

De skal bare skydes, og så er det slut med den. Det er det der er mest humant. Der behøver jo ikke engang være mere blodbad i at den bliver skudt som hvis den fik sprøjten. Spørg dyrlægen hvordan man undgår blodet, hvis det er så forfærdeligt.

En sidste ting: den behøver jo ikke blive kørt på slagteriet for at blive skudt. Det kan man også få gjort hjemme.

• #38   30. aug 2009 Tja min blev slagtet og kom hjem i fryseren. Det ville jeg gøre igen og igen og igen.

• #39   30. aug 2009 På island æder de jo også de heste der ikke dur .

• #40   30. aug 2009 & det er der jo intet i vejen med, så går de da ikke til spilde..

• #41   30. aug 2009 Nu har jeg ingen hest og har derfor ikke rigtig sat mig ind i det.

Men hvis jeg skulle vælge nu tror jeg at jeg vil sige den skulle skydes med boldpistol i dens egen stald.
    Synes ikke om aflivning af heste da de jo stadig lever mens de vælter og dte må være rigtig fustrerende og frygteligt for dyret. og derudover vil jeg gerne være sikker på den er død!

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #42   30. aug 2009 Aflivning når tiden er der ?

Personligt tror jeg at det bliver med bolt pistol men må sige at det ikke er noget jeg bruger meget krudt på at tænke over men synes alligevel jeg vil dele nogle betragtninger med jer.

i jan. 2009 havde vi en dejlig hest i vores stald der desværre måtte over regnbuen, kl. 0900 mødte dyrlægen op i din dybfrosne bil med sin aflivningsmedicin (dybfrossen) meget professionelt :- (

De fik den 1. sprøjte i hesten de skal have flere men da medicinen/giften var frossen tog det så lang tid før næste sprøjte var klar at hestens blodåre i mellemtiden var klappet sammen og det var derfor nu umiligt at give resten af medicinen og den er nu ved at kvæles langsomt idet dens vitale organer jo er ved at lukke ned men den har ikke fået nok til at de rent faktisk gør det, efter 30 min. med en hest i kramper og kæmpende for at komme på benene vælger man så istedet for at give den boltpistolen og gøre en ende på hestens lidelser at tagen en meget sløv kniv og prøver at snitte hovedpulsåren over i halsen men da kniven er for sløv sidder dyrlægen og filer længe i hesten inden det lykkes og hesten kan forbløde.

Denne oplevelse kommer ALDRIG til at foregå med et af mine dyr, så meget har jeg lovet mig selv og jeg håber ikke at jeg nogensinde oplever at hører om noget bare halvt så slemt for det er simpelthen ikke godt nok.

Svaret fra dyrlægen direkte adspurgt hvorfor har du ikke givet den boltpistolen når det er gået så galt ???? Fra vores staldudlejer som selv er jæger og har køer som altid aflives med boltpistolen var at ejeren ønskede hesten aflivet ikke skudt :- @ - ja så er det da helt OK at lade hesten lide i over 45 min før den endelig kom herfra, ejer er med i hele forløbet men er så meget i chok at hun ikke kan sige fra overfor det der sker men kunne hun tage sin beslutning med tilbagevirkedende kraft så havde boltpistolen helt sikkert været 1. valget.

• #43   30. aug 2009 JM: hvor forfærdeligt smiley

• #44   30. aug 2009 JM - meget ubehagelig episode.. dog sys jeg det er meget uproffesionelt at dyrlægen ikke har alle sprøjter helt klar inden han begynder at give den..

• #45   30. aug 2009 jeg ville helst vælge aflivning den dag min hest sku her fra og over til de evige marker jeg ville ike have det godt med at hr og fru jensen sidder og spiser ham aldrig

• #47   30. aug 2009 Alle de heste som evt skal aflives ville jeg få skudt ..
    Jeg ville aldrig vælge sprøjten ..

• #48   28. sep 2009 Hvis en boltpistol rammer bare lidt forkert gør det altså satans ondt... ;/

• #49   28. sep 2009 Hvis man bare har en dygtig dyrlæge til at føre boltpistolen, går der jo ikke noget galt.

Kommentér på:
Aflivning ? Hvorfor ikke ?

Annonce