654 visninger
|
Oprettet:
Aflivning ? Hvorfor ikke ? {{forumTopicSubject}}
Nu har jeg hørt veninder, folk herinde fra osv. De ville ikke have deres hest aflivet ? De ville hellere sende dem til en slagter eller en zoo.
Så nu spørger jeg hvorfor er der så mange i mod aflivning :)?! De sover jo let ind og mærker ikke noget
?!
Ja jeg kan måske godt forstå det med zoo men det med slagteren.. Fatter intet af ;)! ( Er Vegetar så har måske bare lidt svære ved og forstå noget xD )
aug 2008
Følger: 46 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 41 Svar: 253
jeg har prøvet det med en hund og jeg gør det ALDRIG mere. mange syns der er humant, men hvor fedt er det at ens hund kigger op på en og bare ved hvad der er ved at ske. den får først en beroligende sprøjte hvorefter den kun kan ligge og vente på at den blå sprøjte bliver sprøjtet ind i dens åre...
det er en meget ubehagelig oplevelse og forestrææker klart at min hest og hund bliver skudt. hesten med boltpistol og hunden med jagtvåben. det går hurtigt og de når slet ikke at opfatte hvad der sker.
okt 2008
Følger: 60 Følgere: 56 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 92
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Tjae. Jeg ville også helst vælge aflivning :).
Hesten bliver bedøvet først så den ikke mærker den dræbende sprøjte, nogle heste mener jeg vidst kan krampe - men det gør nogle mennesker også når de dør, kommer an på af hvad.
At nogen så har haft en dårlig oplevelse med en dyrlæge der ikke har givet en stor nok dosis eller hørt historier om heste der har rejst sig op nogle dage efter, tjae det er så det.
Jeg ville også helst tage afsked med hesten hjemme, hvor den er tryg så den ikke skal stresses de sidste timer af dens liv.
Udover det, så ville jeg også gerne kunne nusse hesten og holde om den ikke splattes til med blod og se hesten ligge og bløde, nej tak.
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 17 Heste: 1 Emner: 40 Svar: 1.386
Jeg er dog også mest til en sprøjte, da det andet er lige lidt for barskt til min smag.
jan 2009
Følger: 10 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 24 Svar: 167
jun 2007
Følger: 152 Følgere: 146 Heste: 3 Emner: 1.085 Svar: 3.795
Det her ikke for og komme op og skændes... men nysgerig! ;o)
nov 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 431
Og kan ikke lide tanken om at min hest skal pumpes med den her blå/lilla væske. Så en hund blive aflivet og synes det var så ækelt.
aug 2008
Følger: 163 Følgere: 146 Heste: 10 Emner: 225 Svar: 1.653
har sidet med mange dyr som fik sprøjten og jeg bryder mig ikk om det
jun 2007
Men har lovet mig selv.. at være så moden og sige farvel.. Da jeg aldrig rigtig har kunne sige farvel.. og ja jeg har det stadig dårlig over jeg ikke sagde farvel :3! Men hellere vi ses igen
Men jeg ville helt klart vægle aflivning :3
jan 2008
Følger: 41 Følgere: 39 Heste: 3 Emner: 44 Svar: 2.047
Synes det er fint man kan sende sin hest til zoo, eller til slagteren, så bliver den brugt til noget godt også efter sin død
sep 2007
Jeg har aldrig sagt farvel til dyr, det er min mor der har kørt vores kaniner og katte til dyrlægen. Har kun haft fundet to marsvin døde i deres bur.
Men har lovet mig selv at jeg skal være med når det en gang sker for Maja, det bliver jo nok aktuelt på et eller andet tidspunkt da hun er 28 men fejler dog ikke noget. Også derfor jeg har lovet mig selv at blive ved hende ind til hun dør.
jun 2007
Ja jeg syntes så ikke det godt med slagteren xD Mennesker burde slet ikke spise kød.. Når men zoo ville jeg godt kunne forstå. Men tror aldrig jeg ville kunne få mig selv til og tage kuglen foran min hest ;S! Og ville forbande den der gjorde det hver eneste dag.. så enten blir det alderdom eller aflivning..
jan 2007
Følger: 44 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 65
jun 2007
Forstår jeg godt
Nygaard ;
Ville du kunne spise din egen hest... xD Sejt.. eller ikke sejt ? Ved ikke hvad man siger xD
jun 2007
Hmmmm ulækkert ;( !
jan 2008
Mütze ~Go Vegetar~ . - forstår jeg så godt når du er vegetar
jan 2008
jun 2007
Det jeg ked af og høre
jun 2007
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.356
Jeg har så, bare lige erfaret, at miste 2 katte på 3 mdr. til bilerne på vejen. Det er rigtigt ubehageligt. Især når folk ikke har lagt katten ind til siden efter de har ramt den. Tænkt hvis min Ole nu ikke er død med det samme, så har han ligget derude midt på vejen og er død af blodmangel.
Sofus derimod var lagt ind til siden. et er en kæmpe trøst. Ham ved jeg da er død med det samme. (han havde så også langt flere og større skader end Ole.)
Men mht. alle mine dyr. Vil jeg da, helst have de dør, af alderdom. eller et hjertestop, noget i den stil.
Bare så de dør med det amme og ikke opdager noget.
jun 2009
Følger: 120 Følgere: 109 Heste: 7 Emner: 19 Svar: 98
Jeg forstår ikke helt hvorfor man ville have sin hest slagtet sund & rask? Slagterierne tager jo ikke udmod syge heste, så jeg ser ikke hvorfor at man skal vinke farvel til sin sunde & raske hest.. Jeg ville heller bruge penge på en syg hest, og få den aflivet under en sprøjte - end og slagte en hest og få penge for det.. Nogen tænker jo kun på penge..
Min storebrors eks, papmor - fortalte os engang, at der var en hest der skulle slagtes, og den blev så skudt i hovedet, men den døede ikke, og måtte derfor skudes igen.. ADRK!
Men, hvis hesten skal aflives med sprøjte, bliver den jo alligevel skudt i hovedet?? Måtte selv aflive min første shetlænder, sidste år - og den blev aflivet med en sprøjte, og jeg havde en hel weekend, til og sige farvel til den.. Jeg kunne ALDRIG nogensinde finde på og slagte min hest.. Og have tanken, at andre senere hen skal sidde & æde min hest- nul&niks!! Jeg har aldrig smagt, hest & kommer aldrig til det! Jeg forstår slet ikke hvorfor man skal slagte heste, & sælge det i butikkerne.. Jeg har ikke set en eneste butik, med hestekød - så hvorfor gøre det, når folk alligevel ikke spiser det? ..
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.302
Jeg tror nu også jeg ender med en sprøjte, når jeg kommer til at stå i situationen, også selvom jeg synes det med at få dem til en zoo er det bedste.
feb 2008
Følger: 42 Følgere: 40 Heste: 2 Emner: 81 Svar: 1.497
jeg har tilgengæld en fryglig histiorie om en pony der blev skud hvor det ikke gik så godt (jeg ved historien er 100% sant da det var min mors pony). den havde kramper og kunne ikke rejse sig op men blev ved at prøve og slog så voldsomt hver gang den forsøgte. dyrlægen kom og ville først ikke aflive den før næste dag, min far blev sur og sagde han bare havde og aflive den for den skulle ikke ligger der hele natten og kæmpe. den blev så skudt men men men det første skud ramt han ikke rigtigt og ponyen døde derfor ikke så han måtte skude den igen.. (sener undesøgelse vidste den havde fået blodprop i ryggen/centrelnervesystemet og det var så derfor den ikke kunne styrre bene og stå op).
jeg er selv uddannet dyrepasser og har aflivningskursus og lært at aflive med boltpistol, og ved hvor vigtigt det er man sætter den 100% rigtigt for at dyret dør med det samme.
mine erfaringer gør jeg uden tvivl ville vælge sprøjten hvad enten det er min hund eller hest der en dag skal bort, jeg kan selv vælge at være tilstæde og sikrer min dyret bliver aflivet med det samme og at alt forgår humant og hurtigt.
jeg tror bestemt ikke dyret kan mærke om den skal have den aflivende sprøjte or den er det bare dyrlægen og når den får den første beroligende sprøjte tror jeg bare den opfatter som hvis den skulle have ordnet tænder eller ligne..
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 96 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.709
Uanset hvilken aflivningsform, man vælger, ved hesten godt, at der skal "ske noget". Heste er jo fintfølende dyr, så selvfølgelig kan de mærke, at noget er under opsejling. Om ikke andet kan de mærke vores uro og sorg.
Og ved en sprøjte, får hesten jo i virkeligheden bare en overdosis sovemiddel... Først bliver den bedøvet - herefter får den endnu en dosis bedøvelse, som tager livet af den. Det hele foregår stille og roligt i vante, trygge omgivelser, og hesten sover stille ind uden nogen smerte.
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.106
Men jeg synes at det er værd at overvejer at sende den til løverne efter hun er blevet aflivet, men allerede nu er der vente tid på det, men det ville da helt klart være en utrolig naturlig og smuk ting i mine øjne at min hest rent faktisk kan indgå i økosystemet, istedet for at være en del af det der ødelægger det. Men jeg regner med at min hest først skal aflives om 30 år. så der ville hun jo ikek være værd at sende på et slagteri kan man vel sige.
okt 2005
Følger: 4 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 153 Svar: 3.548
sep 2008
Følger: 45 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 151 Svar: 3.191
okt 2005
sep 2008
feb 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 586 Svar: 4.971
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.667
+ jeg ville ikke kunne klare tanken om at der var nogen der skulle SPISE min hest!!!!!
sep 2007
Følger: 59 Følgere: 25 Heste: 4 Emner: 289 Svar: 3.652
sep 2008
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2146 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.486
HVor imod jeg ikke vil risikere det er min egen hest jeg tegner i hovedet næste gang jeg tager Eyeliner på.. Eller han ender som dåsemad..
sep 2007
Følger: 59 Følgere: 25 Heste: 4 Emner: 289 Svar: 3.652
sep 2007
Hvis man er i tvivl om hvad heste bliver lavet til på DAKA så kan man da læse på deres hjemmeside.
Det er laaaaaang tid siden de er stoppet med at lave sæbe mm. af heste - de bliver brugt til biobrændsel, det andet er en historie folk bliver ved med at holde i live.
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.281
De skal bare skydes, og så er det slut med den. Det er det der er mest humant. Der behøver jo ikke engang være mere blodbad i at den bliver skudt som hvis den fik sprøjten. Spørg dyrlægen hvordan man undgår blodet, hvis det er så forfærdeligt.
En sidste ting: den behøver jo ikke blive kørt på slagteriet for at blive skudt. Det kan man også få gjort hjemme.
aug 2007
Følger: 25 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 165
okt 2005
sep 2008
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.066
Men hvis jeg skulle vælge nu tror jeg at jeg vil sige den skulle skydes med boldpistol i dens egen stald.
Synes ikke om aflivning af heste da de jo stadig lever mens de vælter og dte må være rigtig fustrerende og frygteligt for dyret. og derudover vil jeg gerne være sikker på den er død!
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
Personligt tror jeg at det bliver med bolt pistol men må sige at det ikke er noget jeg bruger meget krudt på at tænke over men synes alligevel jeg vil dele nogle betragtninger med jer.
i jan. 2009 havde vi en dejlig hest i vores stald der desværre måtte over regnbuen, kl. 0900 mødte dyrlægen op i din dybfrosne bil med sin aflivningsmedicin (dybfrossen) meget professionelt :- (
De fik den 1. sprøjte i hesten de skal have flere men da medicinen/giften var frossen tog det så lang tid før næste sprøjte var klar at hestens blodåre i mellemtiden var klappet sammen og det var derfor nu umiligt at give resten af medicinen og den er nu ved at kvæles langsomt idet dens vitale organer jo er ved at lukke ned men den har ikke fået nok til at de rent faktisk gør det, efter 30 min. med en hest i kramper og kæmpende for at komme på benene vælger man så istedet for at give den boltpistolen og gøre en ende på hestens lidelser at tagen en meget sløv kniv og prøver at snitte hovedpulsåren over i halsen men da kniven er for sløv sidder dyrlægen og filer længe i hesten inden det lykkes og hesten kan forbløde.
Denne oplevelse kommer ALDRIG til at foregå med et af mine dyr, så meget har jeg lovet mig selv og jeg håber ikke at jeg nogensinde oplever at hører om noget bare halvt så slemt for det er simpelthen ikke godt nok.
Svaret fra dyrlægen direkte adspurgt hvorfor har du ikke givet den boltpistolen når det er gået så galt ???? Fra vores staldudlejer som selv er jæger og har køer som altid aflives med boltpistolen var at ejeren ønskede hesten aflivet ikke skudt :- @ - ja så er det da helt OK at lade hesten lide i over 45 min før den endelig kom herfra, ejer er med i hele forløbet men er så meget i chok at hun ikke kan sige fra overfor det der sker men kunne hun tage sin beslutning med tilbagevirkedende kraft så havde boltpistolen helt sikkert været 1. valget.
sep 2008
feb 2008
Følger: 42 Følgere: 40 Heste: 2 Emner: 81 Svar: 1.497
jun 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Emner: 8 Svar: 107
jul 2006
Følger: 111 Følgere: 107 Heste: 3 Emner: 48 Svar: 327
Jeg ville aldrig vælge sprøjten ..
jan 2009
Følger: 62 Følgere: 61 Heste: 10 Emner: 96 Svar: 567
jan 2004