{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.185 visninger | Oprettet:

Hvorfor har du en race du har? {{forumTopicSubject}}

Vi avler fjordheste, det gør vi på grund af deres efter min mening, fantastiske temperament og gode alsiding evner som breddehest. Det er ofte også heste med personlighed charme. desværre bliver mange af dem ikke tilbudt en ordenlig tilridning og det smitter desværre af på deres ry.

Skulle jeg have en anden race skulle det være en 100% oldenborger, der efter min mening også har et godt temperament og er smukke dyr.

Det race jeg mindst kunne tænke mig er en dv, da jeg synes en del af dem har temperamentsproblemer(ikke dem alle!)men smukke og ideelle konkurrencehest er de. Jeg er bare ikke konkurrencerytter og er heller ikke verdens modigste rytter:-)

Hvorfor har i den race i har?
Hvad ville i ellers have?
hvad kunne i ikke tænke jer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor har du en race du har?
  • #1   17. okt 2008 Jeg har en Frieser.
    For det første har det altid været min drøm at få denne sorte skønhed, og så er deres temperement bare super lækkert.

    hvis jeg skulle have en anden race en gang ville jeg gerne have en barok pinto

    jeg ved ikke rigtig hvilken race jeg ikke kunne tænke mig..


  • #2   17. okt 2008 Vi avler også fjordheste og har selv en hingst til avlstjeneste. Vores valg af fjordhesten var præcis det samme som dit, Sara.

    Fjordhesten er en all-around familiehest, som kan bruges til stort set alt - derudover er den enormt godmodig og robust.

    Vi ville aldrig avle racer som ikke er 100% stabile temperamentsmæssigt. Det er vores 1. prioritet, at de dyr vi laver, er 100% reelle.

    Mvh. Annette


  • #3   17. okt 2008 Jeg er startet at avle shetlændere og dem har jeg fordi jeg synes det er nogle stærke ponyer som akn bruges både til kørsel, ridning, udstilling og ikke mindst avl. Jeg synes shetlændere har et super temperament og mine egne ponyer kan min datter på 2 år trække rundt med...så de er også super børneponyer.

    I øjeblikket kunne jeg ikke tænke mig en anden race, men har haft lidt tendens til fell ponyer en gang som jeg synes er også rigtig smukke og gode brugsponyer.

    Jeg personligt kunne ikke tænke mig Fjordheste, en del er også skyld i det som du siger deres ry. Vi har selv haft fjordheste som vi ikke rigtig kunne bruge. De kunne ikke rides ordentlig og var så stædig som et æsel smiley Men synes da det er nogle smukke dyr ingen tvivl om det.
    Håber ikke du ser det som angreb eller noget smiley

    vh jessica


  • #4   17. okt 2008 Jeg har en dv, ikke pga "racen" da hun er et miks af fuldblod, hannoveraner og noget andet, var hende som hest og hendes tempreament jeg faldt for.

    Vil ikke siger der er en race jeg ikke vil have, mere typer, de må ikke være tunge at se/ride på, eller brede i det. eller for små for den sags skyld, der skal gerne være noget højde på.

    Havde for 4 år siden en connemare/araber blanding, det var også kun hans temperament jeg faldt for, han var så ikke ret høj, men det var også min første hest.


  • #5   17. okt 2008 Tja.. Jeg har en islænder og arbejder en del med min mors shetlændere.

    Tror måske jeg i virkeligheden er mere til fjordheste end til islændere. Nu er jeg så heldig at have verdens sødeste og dejligste islænder, men måske jeg kunne have haft samme mening om en fjordhest, hvis det var sådan en jeg havde fået dengang for snart 13 år siden.. Krummi er dårlig til at tölte og hans "vilje" er langt under middel. Han er en super dejlig pony, men knapt så god islænder smiley

    Vil give Sara helt ret i at fjordhestene har fået et dårligt ry. Mange fjordheste bliver desværre tilredet og redet ud fra "skrønen" om at de er hårde i munden og så stærke at man er nødt til at vise dem hvem der bestemmer. Sikke en skam!

    Shetlænderene er bare fantastiske. Ikke mindre misforståede end fjordhestene. De er perfekte børneponyer, med den rette opdragelse, de kan køres med, laves tricks med og alt muligt andet man kan finde på. Og så har de fleste af dem bare herre god humor.

    Jeg har længe være lidt forelsket i de spanske heste P.R.E. De skulle have et utroligt godt temperament og så er de jo så smukke. Desuden synes jeg deres højde på ca. 160-165 er en fin størrelse, nar man kan ride på en islænder på 136, så kan man vel også sidde på en kompakt hest på 160 selvom man er 1.80 høj..


  • #6   17. okt 2008 Ups.. Glemte lige..

    Den race jeg umiddelbart helst ikke vil have er nok ... Islænder.. Jeg synes racen er blevet avlet langt langt væk fra en god brugbar stabil familiehest, så hvis det ikke var fordi jeg allerede havde en, så ville jeg nok aldrig gi mig i kast med den race..


  • #7   17. okt 2008 Jeg har knabstruppere og DV. Knabstrupperne pga deres gode temperament og DV pga jeg fik et godt tilbud...
    Jeg kunne godt tænke mig en welsh mountain til at køre med.
    Hvis jeg skulle nævne racer som jeg ikke ville have, ville jeg aldrig blive færdig, for der er ikke mange der falder i min smag.


  • #8   17. okt 2008 Hvorfor har i den race i har? jeg har fjordheste som fortrukken valg (har også en araber men kun ´til selvskab) fjorhesten valgte jeg pga prisen man kan få meget mere ridehest for 15000 kr end man kan få stor hest. desuden passer mit temprament med fjordhesten perfekt... fjordhesten rolige sind får mig til at slappe af. og naturligvis udseenet spiller også en stor rolle synes de er smukke ( bestemt ikke alle fjoller)

    Hvad ville i ellers have? jyder, tinker, oldenborg, shire og den sags tunge heste med meget hovskæg er lige min smag men jer er heller ikke stævne rytter.

    hvad kunne i ikke tænke jer? knapstrupper, har kun set få kønne knapstrupper...


  • #9   17. okt 2008 min er bl. af jyde, frederiksborger og ox.araber har valgt hende da jyden er en dejlig hest stor og bred doven troværdig, frederiksborgeren fordi det er en dejlig hest lærenem og lydig ox,araberen en hest der er kendt for at ku bevæge benene heldigvis har jeg pt været heldig ved at min hoppe har arvet alt det gode i alle 3 racer.

    jeg har haft nogen rigtige gode fjoller også men føler jeg kan nå jorden når jeg sidder der og det bryder jeg mig ik om men en dejlig pony.


  • #10   17. okt 2008 <b>Hvorfor har i den race i har?</b>

    Jeg har Friesere, og denne race har vundet min kærlighed først og fremmest pga. sit fantastiske temperament. Naturligvis er der undtagelser, der bekræfter enhver regel, og jeg har lidt indtryk af, at de nyere Frieser-typer er lidt "varmere" end de lidt ældre, tungere Friesere, men alt i alt er jeg bare dybt betaget af Frieserens rolige og blide temperament, som er kombineret med en utrolig intelligens og samarbejdsvillighed. Det er rolige, men langt fra dovne heste, og en Frieser knytter sig meget stærkt til sin rytter og hele tiden er meget opmærksom på sin rytter, hvilket er endnu et træk ved racen, jeg holder meget af. smiley

    Og så har jeg også et par shetlandsponyer; slet og ret fordi jeg synes det er nogle utrolig skønne små pelsbamser, som ikke blot ser nuttede ud, men som også har et særdeles charmerende temperament. De er nervefaste og rolige, men samtidig meget selvstændige og til tider stædige. smiley Tror altid, der vil være shettere i min stald... de er utrolig velegnede til tricks og agility. smiley

    <b>Hvad ville i ellers have?</b>

    Uh, den er svær... for lige umiddelbart er der faktisk ikke andre racer, jeg sådan liiiiige går og drømmer om. Men skal jeg nævne en, må det blive Islænderen. Dem er jeg vokset op med, og det er også en fantastisk hesterace med et vidunderligt temperament (for de flestes vedkommende, tilføjer jeg lige *gg*). smiley Eller måske Barock-pintoen, som jo er super smuk og ligger meget tæt på Frieseren i temperament; primært fordi der er så høj procent Frieserblod i mange af dem, naturligvis. smiley

    <b>hvad kunne i ikke tænke jer?</b>

    Den er også svær, for alle hesteracer er jo dejlige på hver deres måde... tror ikke, jeg kan komme i tanke om én eneste hesterace, jeg ikke kan finde noget positivt at sige om. smiley Men skal jeg alligevel vælge en hesterace "fra", må det blive Shire-hesten. Jeg synes, Shire-heste er vildt smukke og har et skønt temperament, men de er simpelthen bare for store til mig. DV er heller ikke så meget min smag... Jeg rider på DV der, hvor jeg går til undervisning, og det er skam udmærkede heste, men jeg har det bare lidt sådan, at "alle" har en DV, og da jeg ikke er konkurrencerytter, synes jeg bare, det er mere spændende at eje en lidt mere... hm... speciel race. smiley


  • #11   17. okt 2008 Hej Jeg har islænder, da de har et pragtfuld temperament, mine børn gå selv ud på marken til dem. De er samtidig vidunderlige at ride på. de er nogle stærke og sunde heste og så er de meget nemme at håndtere.

    Hvis jeg skulle have en anden race, ville jer gerne have en frieser, da de er utrolig kønne og med nogenlunde samme temperament som vores islænder, har faktisk også haft et føl sidste år, men hun døde desværre:(
    Den race jeg bare ikke kunne tænke mig er fjordhest, i mine øjne er de de kedligste ponyer der er, bryder mig heller ikke om farven og at de er så hårde i munden og stive i nakken.


  • #12   17. okt 2008 Jeg har en frederiksborger. det var nok lidt tilfældigt, men i den stald jeg havde opstaldet min forrige hest var der en frede hoppe jeg også red lidt, hende fik jeg lov til at låne til et føl. der valgte jeg så at holde det i ren race når nu moren havde papirer.
    men efter det er jeg faldet for fredens selvstændige væsen samt deres rolige temperament.

    hvis jeg skulle have en anden, så skulle det nok være shire. jeg synes det er en fantastisk hest og så er jeg også lidt til de tunge racer.

    det jeg aldrig skulle have må være en araber. de tiltaler mig slet ikke, jeg vil heller have en hest med lidt gods i frem for en lille spinkel sag.


  • #13   17. okt 2008 julia M du har fordommen som er beskrevet tidligere i dette indlæg du har med garanti ikke reddet fjordhest som aldrig har gået rideskole.. selvføgelig må du gerne ikke bryde dig om fjordheste men giver dig ikke ret i at de gennerelt er hårdi munden for det er langt fra rigtig

  • #14   17. okt 2008 Jeg har pt. fuldblod og DV. Har også haft fjordhest. På et tidspunkt når jeg får mit eget vil jeg evt. også gerne have OX`ere og friesser.

  • #15   17. okt 2008 <b>Hvorfor har i den race i har?</b>
    Jeg har Dansk miniature heste,forelskede mig i racen for ca.12 år siden.
    Min mor & søster købte en avlshingst af racen og den har min søster stadig,han er i dag 25 år gl. og stadig avlshingst.
    Har kun 1 avlshoppe da jeg har solgt 3 avlshopper,der er kommet ud i familier m.børn.De har et godt sind og er fornuftige i hovedet,er meget lære nemme og meget gode til alt så som : spring,kørsel,agility,blindehest og nogle kan små børn ride på og handicappede kan køre/spring/gå med dem.BARE SE PÅ Elvita Don !

    <b>Hvad ville i ellers have?</b>
    Hvis jeg ikke havde forelsket mig i miniaturen,havde jeg nok stadigvæk Haflingere.Har haft Haflinger i 22 år og ved at min gl.hoppe stadig lever og har det godt,hun er i dag 24 1/2 år gl.

    <b>Hvad kunne i ikke tænke jer?</b>
    Jeg startede med min første pony som var en Islænder og det vil jeg aldrig mere have igen om jeg så fik den foræret vil jeg ikke have sådan en igen.


  • #16   17. okt 2008 Hvorfor har i den race i har?

    Jeg har en Fjordhest nok fordi det har vi haft i ca 70 år
    og så købte jeg en shetter sidste år som selvskabspony.
    og det at have en fjordhest siger jo sig selv.
    når jeg er færdig med min uddanelse har jeg da tænkt mig at avle fjordheste måske også shetter

    Hvad ville i ellers have?
    vil ikke have have andet en en fjordhest som ridehest.

    hvad kunne i ikke tænke jer?
    ville nok aldrig købe en islænder


  • #17   17. okt 2008 jeg har travheste fordi jeg køre travløb og er helt vild med deres personlighed og medgørlighed... bruger dem også som rideheste da de er perfekt til langdistance som jeg godt kan lide af deltage i også..

    hvis jeg skulle have en anden race ville jeg nok gå over og avle lidt shetlænder til ponytrav...:-)

    en race jeg ikke selv ville have er nok araber pga deres temp...


  • #18   17. okt 2008 Jeg har en dølehest smiley
    For det første så har jeg alltid været forelsket i smukke skapning så længe jeg kan huske. De har et fantastisk temperament, det er en udsedvanlig godmodig hest og villig til at yte ekstra, den er selvstendig og mentalt robust. Den utvikler stor trygghed og stærke sosiale bånd til ejer og den er svært intelligent og nem og lære op. Og de er bare så utrolig smukke!:)

    En anden race jeg alltid har drømt om er, welch cob og irish cob. De er utrolig smukke og har et fantastisk gemytt.

    Den race jeg bare ikke kunne tænke mig er fjordhest. Jeg syntes de er kedelige og de siger mig ikke rigtig noget, men der findes selvfølgelig untag. Der er utrolig mange flotte fjordheste men jeg kunne ikke tænke og have en selv. Men fjordhest er utrolige hester med et fantastisk temperament og de smukke som alle andre hester.


  • #19   17. okt 2008 tja, jeg har islændere. har altid redet islændere vis min aflastnings/plejefamilie så det har altid været lige for... men ku stadig godt tænke mig at prøve en rigtig fed dressurhest, bare for at udvikle mig som rytter

  • #20   17. okt 2008 Hvorfor har i den race i har?
    pinto: faldt for hans temperament. Han er ½ paint, som gør ham utrolig stabil. Jo farven er da flot, men betyder intet. Desværre hader han dressur, som jeg brænder for.

    dv: reddede hende fra slagteren og hun havde være mishandlet. Ville have en god dressurhest. Kender noget af hendes afstamning, som er hannoveraner, lidt trahkener og så meget meget lidt fjordhest fra hendes oldemor.

    Fjordhest: Desværre afdød, og ønskede mig en igen, men havde ikke råd til det. LÆkker hest, men ville gerne ha en der var omkring de 148, da jeg som tyk dame ser lidt dum ud på lille hest (synes jeg selv) Og den jeg havde var ikek lige dressurmateriale.

    blanding: Er vild med blandinger generelt, da jeg får det bedste fra mange grene. Plus den er ikke indavlet. kender begge stamtavler på begge sider langt tilbage. Ham forventer jeg en del af

    Hvad ville i ellers have?
    Paint, islænder eller fjordhest hvis jeg sku ha hest igen.

    hvad kunne i ikke tænke jer?
    Araberracer, travere, fuldblod generelt - de passer ikek til mit temeprament.

    Som I kan se foretrækker jeg ikke nogen race fremfor en anden. Jeg skal bare ikke ha en spinkelilter hest. Har redet araber der ikke var det, men generelt er de ikek mig. Jeg vil ha en koldblods.


  • #21   17. okt 2008 *****

  • #22   17. okt 2008 jeg har en haflinger
    .. jeg var egentlig bare ude for og kigge hos hende jeg har købt ham af, hun avler haflingere, så sku egentlig bare se, det var slet ikk meningen jeg skulle have hest MEN.... jeg kom, jeg så og der gik en hslv time så havde jeg skrevet under :0)

    hmm jeg ku godt tænke mig en islænder, knapstrupper, ja ku egentlig godt tænke mig lidt af det hele.. tror faktisk ikk der var en jeg ikke kunne tænke mig, syns de alle har deres charme, men skal nu os kun have min Winner har ikk tid og råd til mere.. meeen havde jeg været millionær havde jeg nok lidt af alt.. hehe


  • #23   18. okt 2008 Jeg har part på en fjordheste blanding, en hoppe., Jeg synes hun har det mest fantastiske temperament, og kunne også sagtens se mig med en fjordhest når det blev min tur til at eje en pony. Men welsh'ene er jeg nu også ret så vild med så sådan en kunne det også nemt blive.


    Den fjordheste-blanding jeg rider er bestemt lige så let for hjælperne som de sidste par herre (en dv-type og en blandingspony der også mindede lidt om dv/dsp) jeg har haft part på, så jeg tror bestemt ikke fjordhestene er som deres ry.


Kommentér på:
Hvorfor har du en race du har?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce