{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.051 visninger | Oprettet:

Vinterfodring - hvad har i planlagt? {{forumTopicSubject}}

Hejsa hg.
Et lille hyggeemne

Jeg har lige besluttet hvordan årets vinterfodring skal se ud. Og kunne godt tænke mig at høre jeres, smiley

Bolette får/ skal have(fordelt på 2x fodring):
200g Amequ metasense
30g Amequ metavital+
60g leinhefe pellets (hørfrø og ølgær i pilleform)
Ca 5-6 kg hø.
Lidt gulerødder


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vinterfodring - hvad har i planlagt?
  • #1   16. aug 2018 De får det samme som om sommeren..

  • #3   16. aug 2018 Min får det samme året rundt..
    lucerne
    Equsana Rocky
    Body Boost
    Elektrolytter

    Og så alt det hø hun kan spise.


  • #4   16. aug 2018 Min frieser får ca 500 g. Kraftur dagligt, fordelt over 2 gange. Samt vitaminer, fra noget jeg ikke lige husker hvad hedder på stående fod.

    Fjollen får Pavo 18+ og mængde kommer lidt an på huld igennem året, men lige pt kan hun trille. Og så får hun også vitaminer og mash 3-4 gange ugentligt.

    Vi har intet problem med at få hverken hø eller halm da vi har en aftale med vores normale pusher. Men vil gerne prøve at få fat i et eller andet og havde en bigballe ud på marken så de har ad libitum. Nu må vi lige se, ellers får de vel ca 15 kg dagligt hver.


  • #5   16. aug 2018 Min vil få samme mængde wrap/hø som nu. Hans kryppefoder vil dog blive skiftet ud med det de får det nye sted, da vi flytter her sidst på måneden.
    Lige nu får han knap 1kg Dark Horse fordelt på 2 måltider + alt det hø han kan spise.


  • #6   16. aug 2018 Mine vil få (endelig er Rocky gammel nok til at få samme type foder som Tindur smiley nu må vi se om han også trives på det)

    800g Equsana Rocky
    1 dl ølgær
    Gulerødder

    Hvis der skal mere energi til i perioder, så vil jeg tilsætte 200-300 g Horselux Sport. Men det er på nuværende tidspunkt ikke aktuelt smiley

    Mvh TT


  • #7   16. aug 2018 Hun får det samme som om sommeren:

    500 g Hippolyt naturmusli
    Lidt lucerne
    Vitaminer


    Nogle gange mash


  • #8   16. aug 2018 Forsætter bare med det samme.

    Höveler puritan senior 170 g pr 100 kg hest samt fiberpiller og evt noget mash.

    Kan være jeg skifter til opblødt mad som sidste vinter når det bliver koldt nok. Med heucobs, speedibeet, fiberpiller og mash.

    Og ad libitum grovfoder. Bliver dyrt men sådan er det.


  • #9   16. aug 2018 Beauty fortsætter på det foder hun plejer.

    Over 3 fodringer får hun alt efter hvor koldt det bliver
    1.5-2kg St Hippolyt Solo
    100 g Ungulat fra Hippolyt

    Og så omkring 12 kg wrap. Men kan hun spise mere wrap får hun det smiley så må min pung bare bløde lidt smiley

    Derudover får hun Irish mash hver gang jeg har redet og ellers som minimum 3 gange i ugen. Det er den eneste måde jeg sikre hun spiser hele vinteren.

    Jeg regner med de enten skal have hø eller frøgræs på folden også.


  • #11   16. aug 2018 Mine får det samme som nu.

    Hø/wrap/frøgræs ad libitum, 500 g. regulator Complete til den store og en stor håndfuld lucerne.
    375 g regulator complete til den lille og en håndfuld lucerne.


  • #12   16. aug 2018 Equsana vitaminer
    Horselux Fiberpillets
    Horselux Lucerne
    Hyben
    wrap: 4 kg
    Hø: 6 kg

    frøgræs ad libitum på folden


  • #15   16. aug 2018 Min får det samme året rundt smiley
    Vitaminer, loppefrø skaller og 5Kg wrap. Derudover falder der nok både æbler og gulerødder af i løbet af vinteren smiley


  • #16   16. aug 2018 400 gram Dangro Struktur 100
    50 gram ølgær
    30 gram ekstra vitaminer/mineraler

    Fordelt over 2 fodringer

    Derudover hø ad libitum i løsdrift


  • #17   16. aug 2018 Min får der samme året rundt.

    Regulator Complete og wrap, samt hø i de perioder hvor han ikke hoster.
    Prøver at holde det så simpelt som muligt.


  • #18   17. aug 2018 Mine skal have det samme som sidste vinter.

    Traveren skal have 2-3 kg havre, 1 kg kalvefoder 17 % protein, 1 kg Equsana Lucerne og 200 g Equsana Perform Vitcaps.

    Den gule får en håndfuld af hver og 150 g Vitcaps.

    Derudover wrap af høj fordøjelighed, høj kløverandel - derfor stor mængde havre. Ca. 5 kilo til traver og 1-2 til den gule. derudover halm i boksen.

    Men jeg justerer det meget, wrap-kvaliteten varierer, så bliver de for bløde i moget, får de ekstra havre eller valset byg. Og modsat supllerer jeg med sojaskrå op til 500 g/dag.


  • #19   18. aug 2018 Jeg tænker at mine shettere skal fortsætte med deres vitaminer.. Og så vil jeg gerne give loppefrøskaller og biotin, så jeg tænker at de får det i en håndfuld timo3.. Og så har de altid ad lib hø.. smiley

  • #20   18. aug 2018 alle vores får wraphø ad libitum, 100 gr st hippolyt krauter mineral, og loppefrøskaller (de går på sandfold om vinteren)

    så overvejer jeg om ridehesten skal prøve noget blodsukker regulerende tilskud
    også holder vi øje med om avlshoppen får brug for noget avlsfoder alt efter huld, det kommer an på om hendes føl fra i år bliver solgt smiley
    unghestene plejer ikke at få noget ekstra, deres tal er fine, så de mangler ikke noget at vokse af smiley


  • #21   19. aug 2018 Hø - wrap - vitaminer og mineraler og måske roepiller/grønpiller - og græs

  • #23   19. aug 2018 Struktur E + gemuse krauter mineral + hø



  • #24   19. aug 2018 Ann: af ren interesse og med viden omkring at ko foder ikke er godt til heste. Hvorfor bruger du dette?

  • #25   19. aug 2018 det er en meget stor mængde foder du giver til 1 hest synes jeg.

  • #27   20. aug 2018 Sandra
    Der findes flere typer kvægfoder med forskellige næringsstofsammensætninger.

    Regnet sammen bliver det ca. 3,5 FE i kraftfoder og 2,5 FE wrap/hø med 0,67 FE/kg ts. 1 kg wrap er ca. 0,70 kg/TS. Det er 5,5-6 FE i alt, til en hest på 550 kg i moderat arbejde, og som godt må have lidt tilvækst. Det er beregnet ud fra Seges fodernormer, se vedhæftede.


    profilbillede
  • #28   20. aug 2018 5 kg foder til én hest pr dag ER for meget. De kan slet ikke fordøje så meget foder.

  • #29   20. aug 2018 hende med koen: fuldstændig enig. Ann ko foder er til køer, men fodre heller ikke sin kat med hundefoder. det er forskellige arter med forskellige behov.

  • #30   20. aug 2018 5 kg er da nærmest ingenting til en hest på 550-600 kg.

    Jeg går egentlig mere op i, hvilken næringsstofsammensætning min hest får, end om der står ko eller hest på fodersækken. Jeg kigger på hestens huld, moget og den generelle sundhed, det er faktisk det jeg styrer efter.


  • #31   20. aug 2018 ...... hvis det var grovfoder var 5 kg lidt. En del heste ville blive flommefede af så meget foder.

    Skal den have så meget for at holde huld ville jeg nærmere kigge på hvad man putter i den eller om der kunne være nogle problemer.

    Jeg har aldrig forstået at man går mere op i at en tabel med FE går op, så hesten ender med at få begrænset mængde grovfoder og meget foder. Istedet for at give mere grovfoder og mindre kraftfoder og ikke gå op i at talene passer i ens tabel.

    Min ville blive fed, skør i hovedet og få mavesår igen på den diæet.


  • #32   20. aug 2018 Ann - har du regnet en foderplan ud. Ikke fordi jeg normalt er den store tilhænger at præcise foderplaner, da de ikke giver mening, men din fodring virker til at have ret meget protein.

  • #33   20. aug 2018 Jeg har ikke regnet den nøjagtigt ud. Jeg har set på, hvad næringsstofindholdet er i en foderblanding til en seniorhest. Jeg har prøvet at ramme et proteinniveau på 13-14 %, stivelse til 25 % og så skruet mængden op til et niveau, hvor hesten holder huld og afføringen normal.



  • #34   20. aug 2018 Min hest på 500 kg får Max 1,5 kg dagligt så jo det er meget. hvis hesten ikke kan holde huld på mindre ration så find et andet foder.

  • #35   20. aug 2018 Ann

    Havre indeholder ca 12 % protein, dvs din får 240-360 g der.
    Kalve foder indeholder 170 g.
    Lucernen indeholder 105 g
    Sojaskrå indeholder 45% protein. Hvis du lige supplere op et halv kg er det 225 g mere.

    Så bare i krybbe foderet får din hest 740-860 g. protein
    Warp med høj fordøjelighed tyder på tidlig slæt = højt på protein, og lægger vi så høj kløverandel der til, så vil jeg alt andet lige vurdere at dit wrap ligger ret højt på protein.

    En hest på 550 kg skal ligger i området af 550 g om dagen pluds minus, din vil jeg skyde på ligger over det dobbelte.

    Hvis din hest tilhører senior-gruppen, skal man især være påpasselig med for meget protein, da nyrerne ikke længere er så gode til at udskille det.

    Af hensyn til din hest's nyre og lever, vil jeg overveje en anden fodring.



  • #37   20. aug 2018 Min der vejer omkring 500kg får 300g foder om dagen. Hvis han fik 5kg tror jeg han ville falde død om.

  • #38   21. aug 2018 Hmm - tror jeg vil veje mit - jeg mener at det i opløst tilstand vejer 1 kg - men der er lavet foderplan på hende - når hun ellers får foder - hun kan "nøjes" med wrap/hø og vitaminer - plus diverse urter og krydderier

Kommentér på:
Vinterfodring - hvad har i planlagt?

Annonce