{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.758 visninger | Oprettet:

Tips til urolig over schenkel.. {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Ja min stærkeste side er ikke mit sæde, jeg har nemlig ret urolig over schenkel. Jeg rammer aldrig hestene med under schenklen medmindre det er et signal, men min over schenkel er meget urolig i traven. Hvilket tips kan I give mig ift at forbedre dette? smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tips til urolig over schenkel..
  • #1   22. apr 2019 Problemer med sædet?

    Rid uden stigbøjler.
    Jo mere, jo bedre.
    Evt også uden sadel.

    Udfordrer din balance, både til hest og uden hest.
    Jo bedre balance, jo bedre sidder du., uanset hvad man har en udfordring med


  • #2   22. apr 2019 TT - velkommen i klubben smiley smiley smiley jeg har været VIP-medlem af de-urolige-schenklers klub i mange år.

    Jeg har redet helt uden bøjler i 2 år, og det hjalp ikke en hujende fis på mine urolige ben.

    Dog har jeg fundet noget som har hjulpet, styrke træning ved hjælp af et trænings elestik. Du lægger elestikket dobbelt, lægger det om dine føder, og giver dig til at trække i ekestikket ved at flytte dine fødder fra hinanden.

    På den måde kan du styrke de muskler som sidder på udvendig side af dine ben. Det er præcis disse muskler som skal bruges til at holde dine ben mere stille.

    Det har hjulpet en del på mine urolige ben.


    profilbillede
  • #3   22. apr 2019 enig med Dorthe du må enten træne ben eller kigge på om du sidder og rider rigtigt i din sadel smiley

  • #4   22. apr 2019 Nu har jeg ikke lige selv problemer, men uanset hvilke problemer jeg nu engang har haft med mine ben, så har det ikke hjulpet en dyt at smide bøjlerne. Men træning af dine ben, balance og nok støtte i sadlen har en stor betydning.

  • #5   22. apr 2019 Aimee - Jeg har en tendens til at læne mig for meget fremad..

    Det er kun over schenkel som er problemet mht benene, hjælper altså elastikken på det? Jeg har en video så hvis I er interesseret så kan I skrive til mig på messenger så kan jeg sende den smiley men skriv først pb. Hvis I ikke kender mig, da jeg ikke sådan lige smider væk min anonymitet her inde.. smiley

    Mvh TT


  • #6   22. apr 2019 Ja - elestik træningen hjælper på hele benet.

  • #7   22. apr 2019 Og med hensyn til at læne dig frem, tyder på svage rygmuskler. Ved at styrke træne ryggen, vil du have styrken til at sidde i lod uden at spænde en masse.

    Ulempen ved styrke træning er at det tager laaaaang tid, inden den fulde effekt kan mærkes. Men når den så kan mærkes er det, også det vejr.


  • #8   22. apr 2019 Jeg har kun et godt råd til urolige ben. Sid stille med dem smiley

  • #10   22. apr 2019 Jeg har ikke læst alle kommentarer.
    Men så at du nævnte at du også læner dig frem ad.
    Jeg tænker du skal muskeltræne din ryg, læn, baller og (bag)lår, det har hjulpet mig.
    Igang med nogle squats i løbet af dagen. smiley



  • #11   22. apr 2019 Hvordan rider du uden sadlen ??
    Det er ofte en god ide da man på den måde får en god balance på hesten.
    Derudover at blive lang ned omkring hesten samtidig med man er "tung" i måsen for at blive siddende, og rette ryggen ordentligt ..

    Jeg rider enormt meget uden sadel, en periode har jeg redet så længe uden, at det faktisk blev helt vanskeligt for mig at ride med sadel smiley
    Tilgengæld har det hjulpet på mine rygmuskler, som ikke er særlig stærke pga gigt, og det har gjort at jeg får lange og roligere ben ..


  • #12   22. apr 2019 Ihhh jeg vil gerne se video søde... Ikke for at se dine ben men for at se smukke Rocky og dig smiley smiley

  • #13   23. apr 2019 Prøv undervisning i Centreret ridning.

  • #14   23. apr 2019
    Velkommen i klubben, jeg har lært at tage det ind af det ene øre og ud af det andet når folk påpeger det. For jeg ved det godt selv og har prøvet 117 ting og rammer ikke hestens konstant.

    - red uden sadel i ½ år, hjalp ikke en dyt ( inkl. på tur, jeg var en ren ninja til at sidde fast )
    - redet uden bøjler
    - spændt bøjler op og ned
    - forsøgt med anden opstilling.

    Ikke en dyt hjælper. Det eneste der hjalp lidt var da jeg fik en anden sadel, men det er stadig ikke forsvundet. Måske dit kan forsvinde hvis din opstilling forbedres, who knows.

    Det sjove er, at jeg sidder noget mere stille med benene på en stort gående hest end på min egen med ponytrav.


  • #15   23. apr 2019 Har virkelig også problem med at styre mine underschenkler smiley Men det er faktisk mere i ankelleddet. De rotere ligsom en omgang. Tror desværre jeg rammer hesten nogen af gangene, og det er super frustrende smiley

    Øver meget at holde benene væk fra hesten (så vel de yderste muskler som kunne trænes med elastik). Det hjælper godt på schenklen. Men har dog stadig mit træls ankelproblem.

    Uanset hvad så følger jeg lige med herinde smiley


  • #16   23. apr 2019 Gry - Det er OVER schenklen jeg har problemer med, ikke under, jeg rammer ikke hestene medmindre det er med vilje. Men de danser rigtig meget over.. smiley
    Jeg kan jo ikke holde de væk fra hesten/sadlen..

    Mvh TT


  • #17   23. apr 2019
    Jeg vil ikke råde dig til at ride uden bøjler endnu før du har så meget balance i kroppen at du kan holde balancen på sædebenene, da du ellers vil trække knæene op og som de fleste vil så naturligt forsøge at holde balancen i tøjlerne og så er du lige vidt



    Du kan evt prøve dette:
    Sørg for at bøjlerne passer - hverken er for lange eller for korte
    Parer hesten.
    Rejs dig lidt op i bøjlerne - slip med knæene
    Drej tæerne ind mod hesten og træd lidt ned i hælene.
    Sæt dig ned igen - så vil du opdage at din schenkler ligger tæt og forholdsvis fast -
    rid frem og gentag når benene begynder at flagre for meget.
    At klemme med knæerne kan ikke anbefales, det bevirker kun at man får klemt sig op ad sadlen - prøv i stedet at få vægten ned gennem hælene.


    https://www.rytterfokus.dk/2017/05/29/kan-du-holde-balancen/

    Jeg har også hørt et tips om at sætte spore remme fast i stigbøjlen til gjorden, så man får roen i benene til at kunne arbejde med sædet/balancen i starten så man ikke har flagrende Stigbøjler.

    Sidste tips jeg har hørt, er at hjælperen tager tøjler og bøjler fra rytteren og longere (hesten går med gammeldags løs champon imens). I alle gangarter øver man at rette én helt op og samtidig lave gymnastiske øvelser med armene fx. møllearme ens retning, modsat retning, klappe foran og bagved kroppen o.lign. I takt med bedre balance, jo mere kan udfordre én selv ved at prøve i trav, senere galop


  • #18   24. apr 2019 Måske skal du have gang noget styrke træning, men de øvelse der er lagt billede op af, stabilisere over anklen, da den træner m. Peroneus longus og brevis... Og du siger selv at problemet ikke er over anklen...

    Hvis du også læner dig frem ligger problemet nok i dit sæde. Derfor var det der jeg ville gribe det an fra.

    En centeret ridning instruktør kunne være et sted at starte.


  • #19   24. apr 2019 Kerne ridning - Du må vist have læst forkert, problemet er OVER anklen smiley
    Problemet er IKKE AT JEG RAMMER HESTEN MED SCHENKLEN, men at mine lægge er meget bevægelige/urolige smiley
    Den underviser jeg har brugt har haft kurser i centreret ridning. Det hjalp ikke meget på min opstilling at bruge hende synes jeg. Men jeg er asymmetrisk i kroppen, det ene ben er længere end det andet, så jeg ved ikke om det har noget at sige. Det vidste vi ikke på det tidspunkt så jeg fik ødelagt min sadel.. smiley

    Mvh TT


  • #20   24. apr 2019 Den øvelse der bliver vist, stabilisere anklen, så hvis anklen er i neutral når du rider, tænker jeg at det ikke giver meget mening at lave den øvelse, der er vist.

    Når du siger overschenkel, hvor præcis mener du så, Jeg tænker lige under knæet, og der hvor læggen er tykkest?

    Ja din underrviser har haft kurser i CR, dermed siger du selv at hun ikke er uddannet, og dermed ikke godkendt til at undervise i CR. + et kursus og for den skyld også et instruktør kursus i CR bertyder ikke at man er dygtig..


  • #21   24. apr 2019 Når jeg taler om over schenkel så er det, det punkt man bruger som ben signal uden at bruge hælen. Det punkt man trykker/støtter op med ovenfor anklen. Hos mig er over schenklen Ca 17 cm over knoglen. smiley håber det gav mening/klarhed smiley

    Mvh TT


  • #22   24. apr 2019 TT : der tabte du mig. Over schenklen, er låret over knæet, altså fra knæ til hofte.

    Under schenklen er benet under knæet, altså fra knæ til ankel.


  • #23   24. apr 2019 Dorthe og TT.
    Det er vat nemlig derfor jeg ville have det klarlagt. Der er forskellige forståelser af hvor overschenklen er.

    Jeg ville også betegne det underknæet, til midt på skinnebenet som over schenkel og min schenkel er omkring akillessenen. Over knæ vil jeg betegne som lår.


  • #24   24. apr 2019 TT. hvem har undersøgt din benlængde?
    Er der reelt en knogle der er kortere på den ene side end på den anden, eller "virker det bare sådan" grundet bækkenstilling og muskelspændinger?

    Jeg kan ikke gå mere ind i det her, ud fra en subjektiv beskrivelse. Men jeg håber at du finder en løsning.


  • #25   24. apr 2019 Min erfaring er, at når "låret" er uroligt, så er det fordi bøjlerne er for korte smiley

  • #26   24. apr 2019 Kerneridning - Jeg har gået til behandlinger hos Kiropraktor, men han kan ikke gøre noget for at rette min benlængde ud. Så i samarbejde med ham og min sadelmager er der besluttet at jeg skal ride med korrektionspad og den ene bøjle kortere end den anden... smiley
    Jeg har altid talt om under schenklen som den nederste del (altså hælen). Og den rammer jeg kun hesten med, med vilje.

    Mvh TT


  • #28   25. apr 2019 Enig med Lisette - jeg tror at din hest spænder i ryggen. Og måske passer din sadel slet ikke til din anatomi?
    Ellers kan jeg simpelthen ikke forestille mig, hvordan man får en urolig overschenkel. Jeg har i øvrigt også meget svært ved at forestille mig, at man fysisk er i stand til at have en rolig underschenkel, hvis man har en urolig overschenkel? Hvis lår/knæ kører frem og tilbage, så er det (i hvert fald i min optik) helt umuligt at holde underbenet stille?



  • #30   25. apr 2019 Det er hvad min Kiropraktor har sagt, han har både mærket og arbejdet i bækken området samt målt mine ben, så mon ikke han ved hvad han taler om da han er en meget anerkendt Kiropraktor.. Hans datter er selv rytter, så han vidste faktisk utrolig meget mere ift det område osv en hvad jeg først troede. smiley

    Mvh TT


  • #31   25. apr 2019 Mimre - Det er meget vel muligt at min sadel ikke er til min anatomi.. Jeg købte denne sadel til Tindur i sin tid, han var svær at finde sadel til, jeg havde to muligheder ifølge min tidligere sadelmager, ift hvilken som ville passe ham. Jeg valgte den sadel jeg troede ville være bedst til mig ud fra de to der skulle have passet ham. Da min tidligere sadelmager ikke havde tid, kontaktet jeg nuværende, som kunne fortælle mig at sadlen overhovedet ikke passede til Tindur smiley men jeg var så heldig at den passer Rocky. Når jeg en dag får råd, vil jeg gerne have en ny sadel, og så vil jeg være mere påpasselig med at sadlen også passer mig, ikke kun hesten smiley

    Mvh TT


  • #33   25. apr 2019 Han fik rekvireret mine røntgen billeder fra sygehuset da jeg fik taget røntgen af hofter og opefter da jeg blev røntget ifb med mit styrt. Så røntgen billeder har han kigget på smiley

    Mvh TT


  • #35   25. apr 2019 Han har kigget på røntgenbillederne som han fik rekvireret fra sygehuset, og så mærket og målt mine ben. Jeg ved ikke andet end hvad han har sagt ud fra de informationer han har modtaget fra sygehuset, sin egen viden og erfaring og hvad min sadelmager har fortalt mig som jeg har videregivet ham. Og så tilbage til hende efterfølgende, med hans konklusion.

    Mvh TT


  • #37   26. apr 2019 Jeg har aldrig skrevet at styrtet forårsaget forskellen på mine ben.. Men det er røntgen billederne derfra kiropraktoren har brugt i forbindelse med min behandling af hele kroppen. Og det var min sadelmager som sendte mig til behandling da jeg har ødelagt min sadel fuldstændig.

    Mvh TT


  • #39   26. apr 2019 Jeg ville få noget kompetent hjælp fra en der virkelig kender noget til rytterkroppen og dens kompensationer.

    Jeg var igennem min 8 fysioterapeuter og adskillige kirurger før der pludselig var en der konstaterede at mine smerter nok ikke skyldes slid, men derimod arvæv og et bækken der roterer. (og det skæve bækken kunne faktisk ses på mine røntgenbilleder, da vi tjekkede. Det har bare aldrig været i fokus).

    Min fys kan nu rette mit bækken og løsne rundt om, så det ikke sker så hurtigt/voldsomt. Men derfor sidder jeg stadig skævt på hesten, for min kropsopfattelse er skæv.

    Har været igennem flere CR instruktører som alle har bidraget med meget godt, men uden at komme helt til bunds. Mine nuværende undervisere er nørder, der virkelig eksperimenterer og vi er kommet langt. Vi er der slet ikke endnu, men på rette vej.

    Det kræver vedholdendhed at finde lige den behandler og underviser, der har de vise sten, men det er helt sikkert besværet værd.



Kommentér på:
Tips til urolig over schenkel..

Annonce