{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.283 visninger | Oprettet:

Brug af skammel {{forumTopicSubject}}

Bruger I skammel ved opsidning på jeres heste?
Jeg bruger den personligt ALTID, uanset hvor lille eller stor hesten er.
Jeg gør det, da jeg er af den overbevisning at det er langt det bedste for hestens ryg, og min sadel....
Synes tit jeg møder den indstilling at det er for besværligt, og at man ikke gider slæbe en skammel med til stævne osv??!!!
Hvad gør I?
Er det bare mig der er blevet sippet på mine gamle dage? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Brug af skammel
  • #1   8. apr 2014 Jeg bruger også altid skammel.
    Når jeg er til stævner har min trailer 2 små platforme nær rampen (en på hver side), som jeg står op fra og rider så hen til banen smiley

• #2   8. apr 2014 På høje heste gør jeg det - mest fordi jeg er for tung i røven xD
    På ponyer bruger jeg også en skammel...

Men hvis jeg falder af i skoven, så leder jeg altså ikke efter en træstub for at komme op smiley

Men hvis der er en skammel i nærheden bruger jeg den smiley

• #3   8. apr 2014
    Bad min far bygge en skammel da jeg har bomløs og slet ikke kan komme op uden skammel, han tog det ret bogstaveligt...

profilbillede
  • #4   8. apr 2014 jeg bruger ofte skammel, da jeg har fået at vide af dyrlæge/kiropraktor at det er sundest for hendes ryg smiley

• #5   8. apr 2014 Jeg stiger også kun op fra skammel/stol, uanset om hesten er 150cm eller 175cm smiley
    - Rytterne i stalden er begyndt at acceptere at det ikke nytter at sige noget smiley

• #6   8. apr 2014 Jeg gør det næsten hver gang. Det er nemmest og gør at jeg hænger i den side meget kortere tid. Ellers kan jeg godt blive lidt tung i røven og hvis hesten så vælger at gå frem så må jeg ned og prøve igen.
    Skamlen er nem, et lille hop og så sidder jeg der, og så er min part meget bedre til at stå parkeret ved skammel end midt på en bane smiley

• #7   8. apr 2014 Hvor er det dejligt at der er så mange der passer på deres heste smiley

• #8   8. apr 2014 jeg bruger også glædeligt min skammel smiley
    både fordi jeg er tung i røven, fordi jeg smadre den stakkels ryg og sadel, dét går simpelthen ikke smiley

• #9   8. apr 2014 Bruger altid skammel ligemeget hvor stor hesten af. Både fordi jeg passer på hestens ryg, sadlen og så fordi jeg ikke kan komme op uden smiley

• #10   8. apr 2014 Jeg bruger ALTID skammel. Først og fremmest fordi, at jeg også er af den overbevisning, at det er det bedste for hest og sadel. Men også fordi, at min hest er 180 cm og jeg umuligt ville kunne komme op fra jorden xD

• #11   8. apr 2014 Min skammel følger mig også over alt smiley
    Syntes der er alt for mange, som hiver sig selv op i sadlen..

• #12   8. apr 2014 Jeg både stiger på og af på en skammel.. Den er hjemmebygget, og forholdsvist høj, så det er bare at lægge benet over sadlen, og så stige ombord, og når je ger færdig, har jeg fået lært hesten at ordene "hen til skamlen, så jeg kan komme af" betyder det, som de siger, nemlig at han skal gå hen og parkere helt tæt op ad skamlen, så man kan stige af. smiley (Her slipper man så tøjlen, samtidig med at anmodningen gives.. Nogle gange skridtes der dog af, helt uden hovedtøjet, så her er tøjlen selvfølgelig allerede "sluppet". )

• #13   8. apr 2014 Jeg bruger osse altid skammel, det kan dog forekomme at hvis der ikke er noget at stige op ved at man kan være nødt til at kravle op uden, men er der mulighed for skammel bruger jeg det altid uanset størrelse på hesten/ponyen smiley

• #14   8. apr 2014 Vi har opsidningsrampe. Jeg bruger den 1/3 af gangene. Den er så træls at parkere hesten ved. Når jeg rider tur, så hopper jeg bare op uden. Kun for at hoppe ned igen, fordi krikken ikke vil forlade stalden. Når jeg rider på udendørsbanen, så trækker jeg 30 m længere end når jeg rider tur, og bruger banehegn til at stå op fra smiley

Jeg rider 1'er pony.

• #15   8. apr 2014 Bruger oftest skammel. Altid skammel hjemme på banen, men er vi på tur og jeg skal af efter noget, så hopper jeg gerne op uden skammel.
    Det har jeg egentlig ikke dårlig samvittighed over fordi jeg ellers altid bruger skammel smiley

• #16   8. apr 2014 Jep... Bruger altid altid altid altid skammel og alle mine elever bliver også bedt om det.

• #17   8. apr 2014 Jeg bruger ofte skammel/forhøjning når jeg stiger op på ridebanen eller i gårdspladsen. Men hvis der ikke er noget på tur, så hopper jeg op.

• #19   8. apr 2014 Brugte altid en opsidningsbænk. Både fordi min sadel er bomløs, men også for hestens ryg. Selv på tur, i tilfælde af en afsidning, ledte jeg altid efter en bænk at stige op fra smiley

• #20   8. apr 2014 Jeg bruger ALTID skammel dels for hestens og sadlens skyld men jeg er også blevet for tung i rumpen og har dårlig knæ så kan slet ikke komme op uden så hvis jeg falder af i skoven og ikke kan finde noget at stå op på ja så må jeg gå hjem smiley

• #21   8. apr 2014 Jeg bruger altid skammel, og når jeg er til stævne leder jeg altid efter noget jeg kan bruge som skammel, og der hvor min hest står, bruger alle også mere eller mindre skammel da der er en fast en inde i hallen som er fri til benyttelse:)

• #22   8. apr 2014 Jeg bruger også ALTID skammel smiley Jeg tænker at det både er bedre for hesten og sadlen smiley Jeg kan sagtens komme op uden, hvis det skulle være - men vælger bare at lade være og bruge en skammel. smiley

• #23   8. apr 2014 Jeg er begyndt at bruge skammel igen (det har altid været lidt on-off om jeg har brugt det) og skal se at have anskaffet mig en skammel som jeg kan tage med til stævner. For det er som du selv påpeger bedre for både hestens ryg men også sadlen smiley

• #25   8. apr 2014 Jeg forsøger altid at bruge et eller andet til at stige op med, i stedet for at bruge bøjlerne. En gang i mellem bruger jeg bøjlerne, men det er kun hvis jeg kan få en anden til at holde ned i den anden, så jeg ikke rykker i ryggen på hesten.
    Dog kan jeg godt finde på at hoppe op på hesten fra jorden hvis det er uden sadel.

• #26   8. apr 2014 Jeg bruger altid skammel, bænk eller lign.

• #27   8. apr 2014 altid skammel, sten, cavaletti, mælkekasse osv. for at komme op.... det er bedst for hesten, sadlen og så sandelig også mig selv....

• #28   8. apr 2014 Jeg bruger også altid en skammel. Både fordi min hest er ok stor og fordi jeg ikke ønsker at gøre hende skæv i ryggen. Et par gange hopper jeg op uden, men ellers er det en skammel eller hestesko.

• #29   8. apr 2014 Ja, jeg bruger også stort set altid skammel.
    Jeg stiger dog også på normalt fra tid til anden, da jeg synes det er vigtigt, at hesten også kan det. Det nytter ikke noget, hvis hesten bliver forskrækket over, at man - af uransaglige årsager - kan blive nødt til at stige op uden skammel (eks. hvis man er røget af på tur). Så den skal selvfølgelig kunne håndtere, at man stiger op normalt smiley

• #30   8. apr 2014 Bruger ikke altid en skammel, men forsøger altid at bruge et hjælpemiddel til at komme op... Om det er en mælkekasse, et hegn, et bord eller en blomsterkumme. Jeg hopper op med et hjælpemiddel. Så bliver den ene stigerem ikke længere end den anden. smiley

• #31   8. apr 2014 For det meste gør jeg, har en hest der har været skæv i bækken/rygsøjle, så gør hvad jeg kan få at undgå at belaste ham mere end højeste nødvendig smiley Men når vi er på tur og jeg er blevet nød til at hoppe af en sjældent gang imellem, så bliver det uden skammel...

• #32   8. apr 2014 Jeg bruger ALTID skammel !! Og det er lige meget om det er min egen hest eller om det er Andres.

• #33   8. apr 2014 Jeg bruger altid skammel, eller en cavaletti.
    Det er ikke godt for sadlen eller hestens ryg i længden. Har bare set mange der hiver sig op i sadlen, på store heste smiley

• #34   8. apr 2014 Stiger altid op fra noget, både for hest og sadels skyld, men også pga dårlige knæ.. Og har altid bedt parter på mine heste om at stå op fra noget også

• #35   8. apr 2014 Bruger også altid skammel.. Men nu rider jeg også en hest der er højere end mig, så tror slet ikke jeg ville kunne komme op uden, hahah smiley

men brugte det også dengang jeg red pony og lidt mindre hest. Og ude til stævnerne fik jeg min mor til at give mig en hestesko, eller fandt et højere solidt sted på pladsen jeg kunne bruge..
    Bryder mig ikke om tanken at lægge AL min vægt i den ene stigbøjle, og trække hesten og sadlen ned til den ene side på den måde..

• #36   8. apr 2014 Altid skammel.
    Ellers er min far så høj, at han kan løfte mig helt op, uden jeg rør sadlen, så der ikke er vægt i, inden jeg sidder hvor jeg skal. smiley
    Men jeg foretrækker nu mest skammel.

• #37   8. apr 2014 Bruger også altid skammel, for min hests ryg om at gøre og min sadel smiley

• #38   8. apr 2014 Bruger det når der er en i nærheden. Min hest er til tider kuglerund og sadlen kan godt rutsje, hvis man ikke bruger skammel.
    Men ellers så prøver jeg bare at variere den side jeg stiger op fra..

MEN man ødelægger ikke hesten af at stige op uden xD

• #40   8. apr 2014 Jeg bruger ALTID en skammel når der er en smiley Dette var jeg ikke ret god til tidligere men med min egen hest har jeg trænet parkering så han kan stille sig indtil stene o.l. så jeg kan komme op når jeg skal til det. Har ikke lyst at ødelægge hverken hans ryg eller sadelen smiley

• #41   8. apr 2014 Bruger som regel en skammel når der er en. Vores største i stalden er 178 cm og er altså ikke altid nem at komme på ryggen af. Han skal bestikkes for at stå helt stille! smiley

De andre har lært det og det er nemmere bare at hoppe fra en skammel. smiley Men hvis de ikke er en, kan jeg godt stige op uden skammel. smiley Ponyerne er bare at svinge benet over smiley

• #42   8. apr 2014 ALTID! Jeg stiger aldrig op fra jorden, da jeg simpelthen er for tung i røven, til ikke at rive i hestens ryg.

• #44   8. apr 2014 Jeg bruger ALTID skammen, ligegyldigt hestens højde smiley både for at skåne hesten men også sadlen smiley
    Hvis der ikke er en skammel til fx. et stævne så får jeg et ben op smiley smiley

• #45   8. apr 2014 Jeg bruger en skammel, når der er en, men er der ikke - fx hvis jeg ryger af i skoven -, så skifter jeg imellem at sidde op fra højre og venstre. Sådan arbejder jeg.

• #46   8. apr 2014 Til jer der vælger ikke at bruge skammel...... Og dette skal IKKE opfattes som en løftet pegefinger.....eller fordømmende.
    Hvorfor bruger I den ikke?
    Der er jo ganske veldokumenterede artikler skrevet af kiropraktorer/oestopater, som påpeger at brug af skammel er godt for vores heste.
    Når nu der er så meget fokus på hestevelfærd hvorfor så ikke bruge et minut eller 2 ekstra om dagen på at slæbe en skammel frem?
    Vi spenderer formuer på anatomisk korrekte trenser, tilpassede sadler, massører, tandlæger.....you name it..... Hvorfor så ikke bruge noget der er godt for hesten, og så endda ganske gratis?

• #47   8. apr 2014 Jeg stiger altid op fra en bænk (når vi skal på ridebanen).

I skoven leder jeg efter træstubbe eller lignende smiley og til stævner er der nu altid en venlig sjæl der har lyst til at give et ben op ..

• #48   8. apr 2014 Jeg er ærlig talt ikke særlig stor, så lige for tiden bruger jeg den ikke. Men det er dog fordi jeg er igang med at træne indparkering med ponyen og derfor bruger jeg udelukkende skamlen til at træne med og derfor skal det udelukkende være træning til indparkeringen.
    Men ellers hopper jeg altid op med en skammel eller noget i den stil. Jeg er simpelthen for stiv i kroppen til at det er noget jeg vil vise frem for de andre ryttere (og så er det jo også bedst for hesten...) smiley

• #49   8. apr 2014 Well, jeg bruger altså ikke skammel, selv om der står en, i det ridehus jeg rider i smiley jeg kan bare bedst lide at stige op med stigebøjle, og så er min hest ret lille (omkring de 150-155), og jeg selv er ret høj smiley

Jeg har faktisk aldrig tænkt på (eller hørt), at det skulle være dårligt for både hestens ryg og for sadelen, at stige op med stige bøjle, det kunne være, at jeg skulle begynde at tænke mere over det... Men indtil videre har min hest aldrig taget skade af, at jeg bruger stigebøjlen, jeg sørger dog også altid for at komme hurtigt op, så jeg ikke "hænger" for længe i bøjlen smiley

• #50   9. apr 2014 Jeg kan slet ikke komme op på min den store uden skammel xD

På ponyen gør jeg også, ved mindre det er midt ude i ingenting, så hopper jeg altså på uden.

Og på ham jege r ved at tilride er det pt også uden skammel, indtil han er tryk ved den, selvom jeg håber det er snart, for kan godt nok ikke bevæge min fede røv der op uden sadlen glider.

• #51   9. apr 2014 Da jeg startede på ridningen vidste jeg slet ikke der var noget der hed en skammel... Det er først i løbet af de sidste 2-3 år, at jeg har lært noget om det. Nu bruger jeg det, når jeg kan komme til det. Stedet hvor jeg står har ingen skammel, så der er jeg lidt kreativ eller stiger op fra jorden. Når jeg gør et fra jorden skifter jeg altid side, så jeg slider lige meget på hver side smiley

• #52   9. apr 2014 Skal gerne være ærligt og sige at jeg glemmer og bruge den for det meste. Nok mest fordi min pony er ret lille(138) også fordi at jeg ikke altid gider at lede efter den. det kan godt være at det er dovenskab, og at jeg burde tænke mere på min pony, men jeg bruger den hvis der er i ridehuset, eller på udenbanen hvis jeg rider der. Ellers så nej så glemmer jeg at bruge den.

Det kommer sig nok også af, da jeg startede med at ride på rideskole, SKULLE vi stige op uden skammel, og vi måtte IKKE bruge den, så det er blevet en "dårlig" vane tror jeg.

• #53   9. apr 2014 Nu spørger jeg nok lidt dumt, men æhh. Hvordan kan man dog ødelægge sadlen, fordi man ikke bruger skammel? o.O

• #54   9. apr 2014 en gang brugte jeg ikke skammel fordi jeg havde den tanke at man var sej hvis man kunne komme op uden ... gud hvor jeg fortryder det for ikke kun har hestene ikke nydt men jeg har nu skaffet mig to problemer i mine ben smiley ....
    så frem over er det med skammel med mindre der virkelig ikke er en :3 men hende jeg rider er vidst også 149-150 XD så jeg kan slet ikke komme der op med mine små 157cm xD

• #55   9. apr 2014 Jeg bruger skammel (sten, bom, hegn eller hvad der er til rådighed) når jeg skal op på min dv. Desuden sørger jeg for at skifte opstigningsside fra gang til gang. For selvom man bruger skammel er der stadig et træk i hest og sadel ved opstigning.

• #56   9. apr 2014 Selina - Man trækker bommen skæv så din sadel bliver skæv med tiden og laver samtidig en skævhed i hestens ryg ved at belaste den side man træder op på smiley
    Mvh TT

• #57   9. apr 2014 det er ikke noget jeg har gjordt så meget i, kun når jeg har redet uden sadel :).

• #58   9. apr 2014 Altid skammel, sten, hegn ect. Min røv er for tung til at komme op ellers smiley Det første alle mine heste har lært er at parkere ved opstigning for løse tøjler. Giiider simpelthen ikke heste der render rundt og ikke vil stå stille.

• #59   10. apr 2014 Jeg bruger ALTID skammel, ligesom jeg ALTID bruger ridehjelm smiley

Jeg har set nogle af de klip, der ligger på youtube, hvor man rent faktisk kan SE hvor meget det belaster hestens ryg, når man "hænger" i sadlen... Av, av!

I skoven leder jeg altid efter noget at kravle op på og det giver nogen gange nogle sjove skovture smiley

Min skammel er fra Ikea og kostede 79,- Den er malet pink, så den passer til hestens ting smiley

Og så har en af pensionærerne doneret en gammel "elefantfod", som står fast udenfor stalden.

• #60   11. apr 2014 Bruger en havebænk, kasse forhøjningni tærennet. Og min hest elsker det. smiley

• #61   12. apr 2014 Jeg bruger også altid en skammel til at komme op på mine, har en ismule og en Oldenborg på 170 og mine ben er lidt for korte og er nogengange lidt tung i røven ;), men mest for at skåne hestens ryg og for at undgå at sadlen tvinder. Har fået af videdes var bedst for at skåne hestens ryg.

• #62   12. apr 2014 Bruger også altid selv skammel. Både af hendsyn til min og hestens krop smiley

• #63   14. apr 2014 Bruger næsten altid skammel ^^
    Men nu er jeg blevet så ninja (okay, skal nok træne lidt mere xD)
    at jeg kan hoppe op uden at hive hesten ned smiley Altså skammel er da at foretrække men men.
    Vi øvede os på Island i at hoppe op via stigbøjlen uden at lægge vægt i - det skal så siges at vi ikke havde gjord på smiley

• #64   14. apr 2014 Jeg er begyndt at bruge skammel igen, så er det også lidt nemmere og komme op når jeg har dressur støvler på.

• #65   14. apr 2014 Kir: Hvordan i alverden gør man det?! smiley

• #66   14. apr 2014 Teknik ^^
    Og det var heldigvis kun islændere (godt nok en stor islænder :/) ! Ved ikke om jeg ville kunne præstere lige så godt på en større hest dog smiley

Kommentér på:
Brug af skammel

Annonce