{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
805 visninger | Oprettet:

Opbygge muskler {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Jeg får min egen pony nu her den 1. November. Han har været elevskolepony i 7 måneder (jeg har haft part på ham i al den tid) og han har tabt rigtig mange muskler.

Jeg ville høre om i havde nogle gode øvelser til at få opbygget musklerne igen?
Det er på bagparten og halsen han har tabt mest.
På forhånd tak;-)
Det skal lige siges at de sælger ham fordi han var uegnet som elevskole pony og smed ret mange ryttere af.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opbygge muskler
  • #1   4. okt 2016 Ride mange tur på ham, med lange tøjler og skiftene underlag.
    Bom arbejde, både fra ryg og jorden.
    Men allerførst vil jeg tage en kiropraktor og få ham løsnet op.
    Det er hård at være rideskolehest.
    Og tillykke med hesten smiley


  • #2   4. okt 2016 Tak smiley har du nogen ide om hvad det ville koste med kiropraktor

  • #3   4. okt 2016 Du opbygger muskler af at ride over bomme, men det er mest muskler på bagparten du opbygger på den måde smiley

  • #4   4. okt 2016 Det er forskelligt, men hvis du kan samle flere, bliver det ofte billigere.
    Jeg gav 1900 sidst, men det vár inkl. Akupunktur og så blev tænderne ordnet også smiley


  • #5   4. okt 2016 - Bomarbejde hvor hesten holdes afslappet, så den får brugt ryggen ordentligt. Det vil sige, hvis den ikke kan holde et afslappet tempo over bomme i longe eller fri, så er det bedste han ride den over dem, så du kan støtte og styre tempoet - dog skal hesten holdes afslappet.
    - Ture i det fri på forskellige underlag også i vand.
    - Frem og ned for at skabe muskler i overlinjen. Det er vigtigt, at den ikke går bag lod her, da du ellers vil få skabt en underhals og hesten så IKKE bære sig korrekt.
    - Overgange og temposkift for muskler i bagpart.

    Halsen vil komme med, når hesten har gode muskler i overlinjen og kan bære sig selv korrekt smiley


  • #6   6. okt 2016 Bemærk lige at hesten altså ikke bare får en maaasse muskler af at du laver lidt bomarbejde med den, den skal stadig bruge sin krop ordenligt inden den når bommene, ellers krummer den bare ryggen hen over bommen også lærer du den at det ikke er sjovt.

    Til og starte med skal den nok lige tjekkes/løsnes op. Jeg give 1400kr hos min kiropraktor.
    Derefter skal du lære hesten at den skal slappe af, og løsne op i alle sine muskler i alle 3 gangarter, både i longe og under rytter. Vent med galoppen indtil du har styr på traven.
    Når hesten har lært at gå ned med halsen lang og snuden langt foran lod, bagbenene inde under sig, i et fornuftigt tempo, og ryggen oppe, så er du allerede godt på vej mod muskler helt uden bomme - selvom de kan være en fordel.
    Hvis hesten bare fiser der ud af med nogen mega små skridt og er totalt spændt, så vent med bommene smiley


    profilbillede
  • #7   6. okt 2016
    Hvorfor vil du gerne have muskler på ham?

    Hesten danne de muskler som han har brug for, i forholde til det han bliver brugt til. Rent evolutionsmæssigt, er muskler rigtig dyre at have, de koster mange kalorier at vedligeholde dem, så de muskler der ikke bliver brugt, svinder ret hurtigt ind.

    Så du kan sagtens træne muskler op på din hest, men gør det ved at ride den disciplin du ønsker at ride fremover. Hvis du i en periode træner meget ryg på hest, også derefter rider den på en måde, hvor ryggen ikke arbejder så meget, vil den lynhurtigt miste de musklers igen.

    Så måske skal du overveje, hvad du ønsker at bruge din hest til, også ”bare” ride hesten på den måde, så vil den helt naturligt sætte de muskler, som den har brug for at honorere din måde at ride på. En bodybuilder og en langdistance løber, sætter jo forskellige muskler.


  • #8   6. okt 2016 Dorthe - fantastisk skrevet, og noget ikke rigtig mange tænker over smiley

    Mvh TT


  • #9   6. okt 2016 TT - tak smiley

  • #10   6. okt 2016 Så lidt da smiley

    Mvh TT


  • #11   6. okt 2016 Men det der så gør det spændende er jo når man rider forskellige discipliner smiley for så skal rigtig meget vedligeholdes...og der mærker jeg vores udfordringer smiley
    Vi rider jo primært dressur om vinteren og i skoven med udholdenhed osv. Om sommeren. Udfordringen kommer her når vi igen skal på banen og galopere volter osv smiley

    Mvh TT


  • #12   6. okt 2016 Ja, jeg kender det også fra mig selv, jeg både løber og rider, holder jeg en lille pause med det ene, så svinder de præcis de muskler og den form, også selvom jeg er i god form til den anden disciplin.

    Jeg interessere mig også muskelsætning på min egen hest. Men mere i den retning, at jeg kan se at min ridning er korrekt i forhold til de ønsker jeg har. Da jeg fik min fjoller havde han den "flotteste" underhals, og en meget "fald" røv og han var "spids" i ryggen. i takt med hans skoling, forsvandt hans underhals, hans røv blev rund, og ryggen mere lige, og uden han var tyk = større rygmuskler.

    Dette ændrede sig i takt med hans skoling. Da jeg ønsker forsat at ride en del dressur, er det hensigtsmæssigt at han får trænet netop de muskler. Havde jeg nu planer om at bruge han til galopløb, var en anden form for muskelsætning jeg ønskede.


  • #14   7. okt 2016 Det var heller ikke min pointe. Rigtig mange kommer med træningsforslag, som vil give hesten bestemte muskler, men hvis ikke det er de muskler man i øvrigt bruger i sin ridning, vil de hurtigt forsvinde igen, lige så snart man lade være med at træne den pågældende muskelopbyggende træning.

    Min søster er tidligere konkurrence svømmer og jeg har redet i snart 30 år, tro mig, vores muskler er meget forskellige. og dette på trods at jeg har trænet "rigtigt" i forhold til ridning, og min søster har trænet "rigtig" i forhold til svømning.

    I stedet for at spørge, hvordan får jeg muskler på min hest, ville jeg ønske, at man gjorde sig klart, hvilke muskler og i hvilken form har min hest brug for, også trænede det. I stedet for bare at træne muskler.

    Dette uanset om man træner biomekanisk ridning, eller en anden, så giver det ikke mening, at træne sin hest i noget, man ikke ønsker at bruge fremover, så forsvinder de muskler og form, lige så hurtigt igen, dvs. det er spild af tid i min verden


  • #15   7. okt 2016 Enig med jer begge smiley og hvad pokker gør så en som mig.. Jo.. Starter på nyt ved hver sæson smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Opbygge muskler

Annonce