{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
455 visninger | Oprettet:

markerer sig overfor føl {{forumTopicSubject}}

Føllet er lidt af et myrehoved. meget nærgående. han vil gerne mase sig ind i mig og vil også gerne lege. den store sætter jo bare tænderne i ham. men det kan jeg jo ikke. det er meget nærliggende at vinge ham en på kassen. men er bange for at det vil gøre ham hovedsky, og det er jeg ikke interesseret i. slår jeg ham andre steder, reagerer han ikke rigtig.
hvordan gør I?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  markerer sig overfor føl
  • #1   14. mar 2018 Har du prøvet bare at flagre helt åndssvagt med arme og ben og evt hvad du har i hænderne? Det gør ikke noget du rammer ham (selvfølgelig ikke med vilje), da han selv er "gået ind i det". Det i hvert fald virket her. Selvfølgelig kan du være uheldig at han er ligeglad ??

  • #2   14. mar 2018 ja, men han reagerer ikke ret meget på det. nogengange opfatter han det som om jeg vil lege med ham.

  • #3   14. mar 2018 Han skal lære at det er dig der er flok leder og det gør du ved at vifte med armene, for vi mennesker har ikke andet. Du kan vælge at nappe ham da det vil ligne at han mærker en anden hest's tænder. Og ja, det er hårdt arbejde, men nødvendigt. Ellers løber han dig over ende en dag.
    Ha et træktov over skulderen og grib det og slå ud med det når han maser på. Trækker du med han og han maser på, op ad dig, så vift med albuen foran ham. Og de plejer at lære det ret hurtigt, at det er uønsket adfærd


  • #4   14. mar 2018 Ved føl er det meget vigtigt ikke at lave store og voldsomme bevægelser eller skræmme med forskellige ting.

    Den nemmeste måde er, da det jo er et føl, skub det væk og helst bagud bare en halv til hel meter - ikke voldsomt eller kraftigt, men bare stille og roligt, men HVER ENESTE gang, den overskrider dit personlige rum (gælder alle, der omgås føllet).
    Alt efter hvordan du gør, altså hvor tydelig den forstår budskabet, vil den lærer, at der er en vis fornuftig afstand til mennesker.
    Det er en sikker og rolig måde, så man ikke får føl, der er bange/nervøse for hænder, mennesker eller ting. Al træning af føl skal forgå roligt og hvor den altid skal tabe de små kampe, der er naturligt for den at tage - også med mennesker.


  • #6   14. mar 2018 Bak bak bak, og hver konsekvent hver gang. Hvis hesten på trods, får en uhensigtsmæssigt adfærd hvor den stadig maser sig ind i dig og går dig ned osv. Så begynd med at hoppe op og ned og flagre med ærmerne og sige høje underlige lyde. Ikke alle føl/plage er ligeså nemme at opdrage på, og nogle af de må have den "hårde" måde. Tindur kunne jeg bakke 100 gange herfra til evigheden uden at det hjalp, så ham måtte jeg være en kylling med baksende ærme og høje lyde omkring. Men Rocky er det bare at bakke, han er nem smiley

    Mvh TT


  • #7   15. mar 2018 Der er lidt forskel på, om det er et føl (og altså et par måneder gammelt) eller om det er en åringsplag (et føl fra sidste år).

    Er det et føl, vil jeg give US-Mustang ret: man skal være lidt forsigtig med de helt voldsomme reaktioner.

    Er det en åringsplag, så er det "bare" en fattesvag teenager, og sådan én skal have stolen sat for døren, så den lærer at opføre sig ordentligt. Nogen af dem fanger det straks, andre skal have sat grænser nærmest dagligt smiley
    Det kan være både træls og hårdt arbejde - men vil du have en voksen hest, som er rar at være sammen med/nem at arbejde med, så er du bare nødt til at være konsekvent.

    Du kan bruge fagter/nappen/dasken/hvad du nu hælder til, men du skal huske, at din stemme også er et vigtigt redskab, ligesom resten af dit kropssprog. Når du "puster dig op" og gør dig stor, så er det tydeligt for hesten, ligesom den også nemt opfatter et "FY!" eller et "NEJ!", sagt i et strengt tonefald.

    Og så handler det ifølge min erfaring også temmelig meget om at være på forkant. Fx hvis hesten gerne vil nappe dig i armen - så skal du være hurtigere end hesten og sørge for at den ikke får tid/lov til at nusle dig på armen og sætte tænderne i. Ved at aflede den, kan du faktisk fjerne en stor del uønsket adfærd, FØR det bliver et problem. Det kan godt være, at det varer lidt længere før hesten fatter budskabet, men du undgår "slagsmålet", og den vænner sig til at omgås mennesket på en anden måde.


  • #8   15. mar 2018 Jeg er enig med Mimre i, at det er en god idé at gribe til handling, INDEN den bider fx. Jeg ville ikke lade en plag stå og nulre mig for længe armen - det er helt naturligt for dem at prøve at nappe lidt ekstra til, så det skal den simpelthen bare ikke have lov til. Man kan nemmere skubbe dens hoved væk uden dramatik, FØR den er begyndt på sin problematiske adfærd.

    Hvis den står alt for tæt på dig, så sæt en hånd på næseryggen og en på bringen, og bak den væk. Sig en høj lyd, hvis den kommer pludseligt imod dig. Vores har alle lært det hurtigt, men man skal være konsekvent.


Kommentér på:
markerer sig overfor føl

Annonce