{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
743 visninger | Oprettet:

Hvordan tager jeres dyr nytårsfyrværkeri?? {{forumTopicSubject}}

For første gang i MANGE år er jeg ikke på arbejde nytårsaften.
Sidst var måske 7-8 år siden??

Plejer at rende rundt med en enkel, sort cocktail kjole, lidt læberødt og steroskop om halsen - og landsdelens måske bedste udsigt.

I stedet har jeg haft 8-18 dagvagt og skal have det samme i morgen.
Bor i et lejet parcelhus - og naboerne giver den gas!

Min mand og hunden har en nytårstradition.
Kl 24 går de ud i haven og leger med bold.
Når hunden er blevet forpustet står de sammen og kigger på fyrværkeriet.
Når naboerne er helt oppe i omdrejninger giver det sig selv at gå ind - man får simpelthen får meget neddryssende krudt i håret til at kigge opad.
For første gang er jeg med.
Nu stilner det af.

Hundens reaktion:
Leger med bold.
Sidder på terrassen ved vor side (åben dør til stuen, alle muligheder for at trække sig.)
Jeg skal på arbejde i morgen. Jeg er gået i seng, hunden sover under min del af sengen.
Haven her er lille, der er ca 10 meter til 2 steder, hvor fyrværkeriet fyres af.
Raketter ind i soveværelsets vindue, de lander på taget...

Jeg kan ikke sove for larm, men hunden gør det sgu.
Suk.
Gid jeg var på arbejde.
Bedre odds for søvn!
Eller også skal jeg være jagthund i næste liv!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan tager jeres dyr nytårsfyrværkeri??
  • #1   1. jan 2020 Mine er heldigvis ret kølige omkring det hele.
    Min mor, der ellers plejer passe hunde, siger min ene (Zeus - collie) plejer være utryg, men det har jeg overhovedet ikke oplevet. Det er også mit første år hjemme.
    kl 00 foregik ude ved hestene og de stod bare og kiggede/lyttede. Min unge - Amadéo - havde bare travlt med at tigge opmærksomhed ??


  • #2   1. jan 2020 Rocco er hos René i år da jeg jo ikke kan være to steder på en gang.. Ifølge Jonathan går han bare frem og tilbage.. (her hjemme går han rundt og skælder ud fordi det ikke har fået tilladelse af ham, og det skal bare have tæsk... Også kan han ikke lide det, og alt han ikke kan lide skal have skældud smiley Hos René er han jo ikke hjemme og har det samme forhold/ejerskab til stedet)
    Hestene går skiftevis frem og tilbage og står bare og kigger.. Dog er de stresset og skider, dog ikke som sidst år. Sidste år løb de rundt fuldstændig stresset.. De to år før det stod de bare og spiste.. Det gjorde de dog ikke i år, andet end de gulerødder og rugbrød jeg delte ud i høhækken som er min faste plads nytårsaften smiley jeg har fået omkring 7 genstande så ikke tag Jer af hvis mine sætninger ikke hænger sammen smiley rigtig godt nytår alle sammen smiley

    Mvh TT


  • #3   1. jan 2020 Vores hund galper som en gal, men hun er en karelsk bjørnehund, så det ligger til racen. Det er dog ikke ligeså slemt som sidste år, hvor vi boede i parcelhus i Hirtshals, og havde en udbygning lavet af glas, så man kunne stå inde og kigge på de mange raketter.
    Hun virker ikke bange, men er opmærksom og det er en anelse stressende for hende.

    Hestene derimod...Tja...I kan jo kigge den video jeg lige har uploaded nu her, taget her til aften hvor de fyrede godt af en halv kilometer væk.
    https://www.hestegalleri.dk/video/diverse-hest/361711-nytaar_i_loesdriften
    De står stadig i løsdrift på en stor fold med wrap og læskur, og udsigt over byen. De har hverken musik, vat i ørene eller anden form for beroligende.
    Pearl (i midten) er typen der ikke spiser, hvis hun er den mindste smule stresset.


  • #4   1. jan 2020 Misserne hjemme, HELT rolig. De har haft rullet alle gardiner ned, tændt lys og hørt meditations musik fra vasketøjskurven. Den lille eeeelsker at lege på tastaturet, så måtte jo være kreativ. Så tømte vasketøjskurven og smed computeren derned, så kunne han da i hvert fald ikke slukke det smiley hestene, mjoh. Tatoo stod og åd, men de vendte lige begge 300 grader da far skød af i gårdspladsen, ellers åd Tatoo bare. Basma var lidt bange, små sked lidt og pustede, men ikke noget helt vildt. Tror dog hun får lidt beroligende næste år. Hjalp lidt at få en sliksten.

  • #5   1. jan 2020 Godt nytår!

    Vi har haft gæster hjemme for første gang i vores nybyggede hus. Troede hunden kunne klare det - men det blev lige rigeligt for hende, så hun blev kørt ud til min mor midt på aftenen, hvor der i forvejen blev passet fem bekendte hunde - ude på landet, hvor de ikke selv fyrede af smiley Har løbende modtaget billeder - og hun har været rolig og tryg hele aftenen derude. Hestene står også derude - de havde fået sat brædder for vinduerne og tændt lys i stalden + musik - og de har klaret sig fint igennem aftenen også smiley


  • #6   1. jan 2020 Min hund er fuldstændig ligeglad, katten er meget bange og gemmer sig under senge. Hestene tjekkede jeg ved 23 tiden og selvom naboen skød af, så var der helt ro på.

  • #7   1. jan 2020 Dette år, er et af de bedste nytårsaften er jeg længe har haft.
    Jeg skal møde på arbejde lige straks.
    Børnene, min mand og jeg tog et nytårstur til oldeforældrende. Vi fik frokost, skød nytåret ind hos de omkringliggende naboer, og kørte en tur til Tyskland for at ønske min svigerinde, børn og familie et godt nytår.
    Hjem til aftensmad - raclette med lidt af det hele.
    Har sendt manden i byen herefter.
    Børnene gik hurtigt kolde, og jeg smed mig på sofaen.
    Vækkeuret satte jeg til 23:55 , så jeg kunne se hvad vores by har brugt deres penge på. Smukt, dyrt og larmende.
    Den ene hund i sin lænestol, var lidt træt af krudtet. Men ikke bange. Den anden hund, sov.
    Først en tanke til mine kære, og herefter en tanke til de borgere jeg idag skal besøge, dem som har været ufrivilligt alene.

    Jeg er anti-alkoholiker. Og faktisk hader jeg alkohol. Dét er vandvid, spild af penge, og har endnu ikke mødt én, der ved indtagelse har været klog at høre på. Jo vist, er det op til hverandre, hvad man er til. Men jeg kan nu sagtens glæde mig, have det sjovt, og være en del af et fællesskab uden. :D??


  • #8   1. jan 2020 Gemstone - Rocco sin mor er halvt Kareler, og det er Karelererens sind Rocco har fået.. Så din beskrivelse af jeres hund er lige præcis som Rocco smiley
    Therese - Ja det er nogle der desværre må fejre nytår alene.. Jeg har selv været alene.. Men det er det valg jeg har taget da jeg har hestene og ikke tager nogle steder hen. Jeg har dog hygget mig med Sushi og hvidvin imens jeg så film, samt lidt bobler i høhækken sammen med hestene smiley jeg har det fint i mit eget selskab, men aftener hvor man plejer at være flere, så er det da lidt ensomt, men medmindre jeg møder en mand på et tidspunkt der ikke har behov for at tage nogle steder nytårsaften men godt kan være hjemme, så er det sådan mine nytårsaftener ser ud smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #9   1. jan 2020 TT.
    Du skal bare møde en mand, som Dennis...

    Klokken meget sent blev der stille.
    Vi var alle faldet i søvn.
    Men, skummel stilhed, det skulle der gøes ad!
    Oh suk...
    Jeg er lidt træt nu.
    Arbejd, arbejd.

    Jeg er lidt spændt på, hvad Aslan siger.
    Sidste år var han mere på dupperne første ridetur, end han plejer at være.
    Jeg var ikke hos ham i går.
    Men i forgårs havde jeg følelsen af, at han bad om beroligende nus på bringen.
    Jeg gætter på, at det bare skal nusses hest i aften...


  • #10   1. jan 2020 Ja jeg er spændt på om de har rodet stalden til, eller om den er ligesom da jeg gik i seng i nat smiley og hvor meget de har spist.. Og om de er roligere ved morgen fodringen smiley

    Mvh TT


  • #11   1. jan 2020 Nu er det jo første gang jeg ikke er hjemme til at tjekke til ponyerne - meeen jeg ved jo godt hvordan det foregår.
    Ponyerne bliver trukket ind når det bliver mørkt, får foder og hø, og så får de gerne lidt ekstra inden 24. De gider ikke tage sig af det. De er vand til skud fra jagt, og desuden så skyder folk jo også af inden den 27, så de er "vant" til det. Så har ikke haft de mindste betænkeligheder smiley


  • #12   1. jan 2020 Vi er altid hjemme ved alle dyrene, også kommer der gæster her, og det er vildt hyggeligt ??

    Islænderne er fuldstændig ligeglade hvert år og står enten og spiser wrap, eller står ude og kigger (ligesom de plejer ??) kattene plejer at ligge og sove, men i år var den ene ude og kigge på det kl 24, jeg tror han syntes det var meget spændende. Ræd var han i hvertfald ikke

    Hønsene ænser det heller ikke, de sidder og sover på deres pind ??

    Værst er det for vores hund der kommer fra et misrøgtshjem, så da vi fik ham var han meget bange for lyde. De sidste år har han dog været god til bare lige at ligge sig ind i min dyne kl 12, men i år sad han ved siden af mig i sofaen og så på det, og det helt uden noget beroligende, men bare med en helt masse tillidstræning ?? så jeg er vildt stolt af ham!


  • #14   1. jan 2020 De 4 heste herhjemme tog det pænt. Da vi gik i stalden til midnat stod de og brummede og forventede at få foder. Vores 2 katte var med ude og reagerede overhovedet ikke på det, men der er nok også 1km til det nærmeste fyrværkeri.
    Min ridehest er opstaldet ude. Den går i løsdrift. Stald ejer var ude og kigge til alle hestene til midnat. De 5 i løsdriften stod midt på marken og bokshestene var opmærksomme men ikke stressede


  • #15   1. jan 2020 Mine heste var fløjtende ligeglad.

    Jeg kom hjem kl 1, gik i stalden for at give hø. En af naboerne fyrede af, så hele folden bragede og lyste op, og da jeg kaldte mine heste ind, (løsdrift) kom de halv søvnige daffende ind, i et meget overkommeligt tempo, og kunne ikke være mere ligeglad med hvad naboen fyrede af.


  • #16   1. jan 2020 Jeg var ikke selv ved min hest nytårsaften, men jeg står heldigvis opstaldet det bedste sted, hvor der bliver taget sig rigtig godt af dyrene, og så har jeg fået en opdatering omkring, hvordan min lille hest har klaret det.
    Det skulle være gået fint, men min hyp tog det ikke ligeså godt, som hun gjorde sidste år. Hun var vist nok den, der var mest nervøs ved fyrværkeriet, men det skulle også have været langt voldsommere end sidste år, der hvor hun står. Men hun reagerede mere end jeg havde troet, det på trods af, at de sidste mange måneder næsten har bestået udelukkende af miljøtræning med larmende objekter og lydtræning. Planen er derfor at vi i løbet af det næste år, skal træne det mere intenst, så hun ikke skal være lige så urolig til næste år. smiley


  • #17   1. jan 2020 Selvom min hund har lagt ligeså rolig, havde han alle stres signaler. Jeg vil helst ikke dope ham, så længe han klare det så fint - men åh hvor skær det lige i mit hjerte, når jeg kan se han faktisk stresser over det.

    Vi forsøgte at holde rutinen fra de andre aftener. Fx ved at spise ved normal tid, se tv efter og rydde væk som vi plejer, men når der er bulder og brag udenfor, og vi alle er oppe til over 00.00, kan hunden jo også mærke det.


  • #18   1. jan 2020 Vi er altid hjemme, bare min mand og jeg, da vores hund er ret bange, så vi forsøger at det bare er en "normal" dag/aften.

    Vi går en god tur om eftermiddagen og fejrer så hendes fødselsdag hvor hun får gaver og noget at tygge på.

    Vi spiser til normal tid og ser så film hele aftenen, i år blev der fyrret af fra kl. 16 til ca. 01 (værst efter 20) Så der lå hun under min mands computer bord hvor der er lavet hule til hende, hun kigger ud til os ind i mellem og kan godt komne ud og ligge ved os hvis der er stille, men så går hun ind igen når det brager.

    I år har vi købt adaptil adapter, som jeg tror har haft en lille virkning, men ellers får hun ikke noget, da vi ikke vil dope hende.

    Det så ud til at hestene, hvor jeg har part, har stået på boks mens der er blevet fyret af, men de er ret rolige så tænker ikke der har været noget stress der. De er fuldstændig ligeglade med brag, også når vi andre bliver forskrækkede ??


Kommentér på:
Hvordan tager jeres dyr nytårsfyrværkeri??

Annonce