{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
633 visninger | Oprettet:

Hvad træner i med jeres heste lige i øjeblikket? {{forumTopicSubject}}

Kunne meget godt tænke mig at høre hvad folk træner med deres heste lige i øjeblikket, hvorfor og hvordan i gør. Det kunne ske der kom nogle råd folk kunne bruge og noget inspiration til træning med egen hest.

Kan selv ligge ud:
Jeg har haft rigtig mange problemer fra jorden med min hoppe, hvor hendes opdragelse ikke har været for god og ikke har været holdt så meget ved lige.

På staldgangen var hun absolut ikke en solstråle. Hun vadede rundt, lyttede på ingen måder, tiggede og var bare træls at omgås og man skulle være på vagt konstant. Jeg har nu fået lært hende at stå pænt, ved brug at kommandoen ’’stå’’ og så ros. Desuden så var hun meget masende og var ikke altid ufarlig. Jeg har derfor indlært signalerne ’’ryk’’ til både højre og venstre, ’’bak’’ samt ’’frem’’, så jeg kan rykke på hende som det passer mig. Vi har også haft et problem med, at jeg ikke kunne løfte hendes hove og rense dem – alle andre kunne. Dette ændredes efter en ændring af mit mind-set som blev mere positiv og fremadtænkende, så nu kan jeg løfte alle hove og rense dem uden problemer, jeg har endda fået hende lært at løfte og holde hovene på kommando. Hun er blevet meget bedre til at holde hovedet nede når hun skal børstes der og havde grime på, dette er øvet vha. negativt pres og fjern af pres som ros. Hun fløj som regel også i sin mad, det er nu blevet løst ved hjælp af nyt foder (tror jeg, da jeg mistænker at hun ikke fik nok af det hun havde brug for, i det gamle foder) samt at jeg først har givet hende foder, når hun har stået roligt og ventet. Hun er allerede blevet en meget mere velopdragen og rar hest at være i nærheden af, så det er skønt. Jeg fandt desuden ret hurtigt ud af, at træning med godbidder var essentiel, da hun ellers mistede motivationen for at udføre de øvelser vi øvede. Jeg skifter dog mellem verbal ros og godbidder, for at variere. Tiggeriet er begrænset ufattelig meget efter at jeg er begyndt at vende ryggen til hende og ignorere det.

Nu er det næste skridt at hun skal lære at blive longeret samt rides op, og så skal det hele nok blive rigtig godt. Jeg har dog prioriteret opdragelse og generel håndtering som det første, da jeg synes det er ekstremt vigtigt med en velopdragen hest.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad træner i med jeres heste lige i øjeblikket?
  • #1   10. jan 2017 Med Zaion er vi (ejer og mig) i gang med at styrke overlinjen.. Han er lidt muskelfattig..
    Han bliver arbejdet dybt - hvilket er en kæmpe udfordring på en frieser.. Så både når vi rider i skoven og på bane arbejder vi med at han skal søge dybt..

    Så bliver han longeret i pessoasystem som han arbejder fantastisk i!

    Der udover bomtræner vi en gang om ugen, hvor vi både har buede spor med travbomme, løftede bomme og galopserier, både med lidt små lodrette, men også en masse bomserier..

    Derudover arbejder vi på selvbæring, hvilket kommer stille og roligt som det andet arbejde betaler sig..
    Og så at han skal være selvgående, så man kan sidde i ro, fremfor at skulle drive og drive og drive og drive...


  • #4   10. jan 2017 Lige pt går tiden med at træne separationsangsten væk, så vi går små ture, så han kan lære, at det ikke er farligt, at komme væk fra de andre igen. Og så bare generelt opdragelse, da han i de to år, han har været syg, har haft lidt for lang snor smiley

  • #5   10. jan 2017 Træner ingen ting, hestene går bare og hygger sig på folden.

  • #6   10. jan 2017 Min Welsh cob Rufus og jeg træner en masse forskelligt og sørger for at lave meget vekslende arbejde. Pt har vi dog hovedfokus på bedre kvalitet i dressuren for hånd (versader og travers og især overgangene mellem disse skal være mere flydende). Vi er lige startet på første skridt hen imod større samling, så øver pt den "korrekte version" af samlet skridt hvor vi sænker bagparten, bøjer i haserne og løfter forparten.
    Derudover øver vi lidt liberty med bla skridt/travovergange og skift af volte på stemmekommando.

    Når vi lige skal have en pause fra det seriøse, laver vi lidt tricks som fx
    spanske skridt og så er vi lige begyndt med "Mounted Archery" (bueskydning til hest)! Dét er simpelthen så fedt og er helt vild med det! Det kræver virkelig kontrol, lydighed og tillid mellem hest og rytter!


    profilbillede
  • #7   10. jan 2017 JP: Min far er bueskytter, så kan sagtens forestille mig hvor fedt det er fra hest smiley

  • #8   10. jan 2017 Jeg skal til at starte ridning op igen efter min pony har været skæv og haft løsninger i ryggen smiley

  • #9   10. jan 2017 vi træner genoptræning efter 4 låsninger i ryggen fordi frøken her som 16 årig mente de sadler der blev brugt hos tidl ejer passede men øh jeg blev klogere stakkels hest har gået med dem hele livet smiley man får dårlig samvittighed men heldigvis er de væk og så kommer der sadelmager når hesti er trænet op igen uden sadel! smiley

  • #10   10. jan 2017 Ikke så meget. Hun har formegentlig fået gigt i forbenet, så jeg rider 30 minutters skridt på hende hver dag. Det sagde dyrlægen ville være godt for hende, så hun kunne holde det igang. Hun har ikke ondt i skridt. Jeg fokuserer ikke rigtigt på noget, bare at vi får en hyggelig tur, og at Join kan komme ovenpå igen. smiley

  • #11   10. jan 2017 Er begyndt at ride lidt western på min pony:) så vi prøver at lære det xD

  • #12   10. jan 2017 Jeg er ved at slanke min unge hest på snart 4. Dette sker med "longe"arbejde ( " = han kan ikke longeres korrekt, og derfor er det mere arbejde på afstand og ikke longering). Det er i både skridt og trav. Der er forskellige bomøvelser med i arbejdet for at aktivere musklerne, så han også danner muskler under forløbet.
    Yderligere, så laver vi grundtræning ind imellem arbejdet med bomme mm., for at styrke den del, og for at skabe veksling mellem de forskellige arbejdsopgaver. Ligeledes er vi ved at lære at gå ture alene, så vi begge kan komme i form.

    Planen er, at han skal tilrides/gøres ryttervant til foråret/sommeren, men jeg vil ikke sætte mig derop inden han har tabt sig og inden han har udviklet nogle muskler. Så må vi se om det bliver i år eller næste år ^_^


  • #13   10. jan 2017
    At få changement rent, travers og versade samt skridtpiouette, det er hvad der skal styr på i år.

    Jeg hader versader, fordi jeg aldrig kan fornemme hvornår hesten træder for meget eller lidt over - jeg vil gerne ha' meget, så det ender i en schenkelvigning og det skal det jo ikke være.

    Traverserne bliver nok svære for damen at forstå, men det går nok, vi har hele året :o)


  • #14   10. jan 2017 Med min hafferlaf, træner vi det kedelige basisarbejde (som dog kan blive ret spændende når man nørder lidt i det) vekslen mellem ligeudretning og stilning på volte, samt bløde overgange i skridt og trav og så småt begyndt at snuse til sidebevægelser. Han har haft tendens til at gå enten lidt i overtempo og så ovenud og begynder man at kræve lidt af ham, for eksempel bare lidt runding på volte, så går han i undertempo og bag lod. Så det tager tid at finde den gyldne middelvej. Men det går fremad. Han bliver længere og længere i den frem og ned position jeg ønsker, hvor der er en fin aktivitet i hans overlinje og hvor han forbliver balanceret.

    Min anden hest trænes pt kun fra jorden i skridt, hvor vi arbejder både med trense og løs. Vi arbejder blandt andet med frem, stop, bak på lang afstand, samt indparkering, versade, skridtpiruette og så småt begyndt at arbejde hen i mod traversader.

    Selv træner jeg opstilling, opstilling, opstilling, fokus på at være lige over mine fødder, og undgå for meget lændesvej og nedsidning - det er godt nok blevet lidt rustent efter jeg i nogle måneder kun har redet letridning.


  • #15   10. jan 2017 At beholde sin rytter på ryggen.. smiley

    Han er under tilridning og bagsky+nedsat hørelse.. så det giver lidt problemer. Så det er med at tage et skridt af gangen og lære ham at det faktisk er okay med ting han "ikke kan se"
    Men lige nu tager vi lige den store tur med et besøg af massør, kiropraktor på fredag og sadelmager som næste step, så skulle han gerne stoppe med at "tabe" sin rytter igen. smiley


  • #16   10. jan 2017 puha... selvom jeg ikke er nogen specielt fremragende rytter har jeg godt nok trænet min hest meget gennem de 2 år jeg har haft hende. det første vi arbejdede på var at hun skulle bruge sig selv ordenligt. hun var blevet solgt som en lettere dressur hest som kunne samle sig, men det skulle forstås sådan at man bare skulle hivefrem og tilbage med hænderne og så tog hun hovedet ned mellem benene. hun skød skuldre, snublede og stødte benene sammen hver gang hun skulle dreje, så det første år (og sådan set stadig) arbejde jeg vildt meget med at få hende rund i kroppen i svingene og lytte mere på benene istedet for tøjlen. hun var også ekstremt stiv i halsen og gav meget modstand når man hev i tøjlen. men det er også blevet trænet væk nu

    så var der vist også noget med galop anspringene som heller ikke fungerede, men det kom hun hurtigt efter da hun begyndte at runde i kroppen.

    jeg startede på gym sidste år, og kommer hjem sent, så da det begyndte at blive vinter havde jeg ikke så meget tid at arbejde med hende inden at det blev mørkt så jeg fik den fantastiske ide at longere hende. fandt hurtigt ud af at hun ikke var enig. kunne sådan set godt få hende frem i skridt og trav, men at sætte farten op i trav eller galopere skullevar ikke noget som hun var enig i. ikke uden hun skulle protestere lidt (stejle og sparke) en uge efter var det dog begyndt at vende. nu var det et problem at få hende til at gå hurtigere frem i traven, da hun slog over i galop istedet smiley

    der er dog noget tid siden at jeg har arbejdet flittigt med hende - alser stort set hver dag - så hun er blevet noget rusten... hvilket er noget irriterende, da jeg nu stort set skal starte forfra. i hvertifald med longereingen.


  • #17   10. jan 2017 Arbejder på at få motivationen igen, og komme tilbage til det niveau vi slap i okt.
    Sku gerne være klar til stævne i feb.


  • #18   10. jan 2017 Jeg og Tindur er lige gået i gang igen med ridningen efter 3 ugers ferie smiley så vi skal få trænet op musklerne igen og arbejde på at bruge ryggen og ikke smide den, så står den på trav og galop på volter, overgange og temposkift. Samt at øve at ride sammen med andre på banen smiley

    Rocky trænes i almindelig pæn opførsel på staldgangen og håndering uden at blive utålmodig og "dum" smiley også er vi igang med tilvænningen af biddet og små gåture selv smiley

    Baby skal stadig tabe sig så der sker der ikke noget nyt smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #19   11. jan 2017 Træningen står desværre stille pt. Damen forsøger at æde mig når jeg har hende løs på banen (ligner en drage. Ku den spyede den ild), og hun virker irriteret hvis jeg rider og beder on trav, selvom hun er tjekket. Så jeg står lidt på bar bund, og ved ikke rigtig fra eller til.

  • #21   17. jan 2017 Vores bane er bundfrossen, så i øjeblikket træner jeg at skridte ud alene på den ene og jordarbejde med bøjning med den anden.

    Bliver rart når det bliver tø, så vi kan komme videre med mere seriøs ridning.



  • #22   17. jan 2017 Briarwood:Briarwood horses: Du har lige spot on beskrevet mine udfordringer med min friser/tinker blanding smiley . Han stopper op under rytter. Kan til nøds skridte, men blokerer fuldstændig, hvis jeg vil sætte i trav og så har han også virket irriteret/frustreret i jordarbejdet og bider helt ekstremt meget efter mig-tangerende agressiv adfærd til tider. Jeg synes dog, at jeg sporer minimal fremgang her over den sidste uge - i hvert fald i humøret.
    Jeg havde lidt et lignende problem sidste år. Men jeg er også på bar bund. Seneste tjek hos dyrlæge i december gav ingen forklaring.


  • #23   17. jan 2017 Samme her, Rikke.. sidder stadig og er fuldstændig på bar bund..:(

  • #24   17. jan 2017 "Rid en tur og forsøg at bruge liiiidt mere energi" smiley

    Kan man nå at være med i tråden?

    Ej ... Vi rider mest ture for tiden; jeg har en operation lige om hjørnet og går med kroniske smerter + dopet med smertestillende, så det er ikke lige nu, vi arbejder hårdest. Så snart jeg er up and running igen, så skal vi videre med buetræningen og meget gerne i gang med noget western-undervisning/biomekanisk ridning, hvis det altså er muligt i westernudstyr ... smiley


    profilbillede
Kommentér på:
Hvad træner i med jeres heste lige i øjeblikket?

Annonce