{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.567 visninger | Oprettet:

Lader i andre ride jeres heste? {{forumTopicSubject}}

Lader i andre ride jeres heste?
og i så fald hvorfor eller hvorfor ikke?

Jeg har altid ladet andre få en tur, både i skridt trav og gallop. Dog er jeg mere nøjsom med hvem der må ride over en længere periode.

Spring må folk også gerne prøve, men igen er mere bestemt med hvem der er over en længere periode smiley

Tur kommer det an på hvordan hesten er.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lader i andre ride jeres heste?
  • #1   9. okt 2018 Nej, det gør ikke rigtig.

    Jeg har fået hjælp 2 gange til min 4 års, men det vil jeg som sådan ikke kalde "at ride".
    2 af mine nære veninder har fået lov til at ride min tidligere hest, dog mens jeg har været der og kun kort tid, fordi hun var rimelig speciel at ride.

    Ham jeg har nu, har jeg ikke planer om, at andre får lov til at ride. Både fordi han lige nu er ung og ikke er 100% tilredet, samtidig er han hingst, så jeg er ikke sikker på at jeg tør lade andre ride rundt på ham når der er andre heste i hallen.


  • #2   9. okt 2018 Nææ, der er ikke nogen der rider min hest, hverken en enkelt tur eller mere fast.

    Hvorfor?? fordi der ikke er nogle, som mangler noget at ride på, der hvor jeg står opstaldet.

    Jeg har så heller ikke behov for at der er andre der skal ride min hest, er jeg på ferie, ja så holder min hest også ferie.


  • #3   9. okt 2018 Ja, da jeg havde hest lod jeg andre ride hende. Jeg har haft nybegyndere med på hende som håndhest på tur og de har selv redet på banen (med mig som hjalp).

    Mine rutinerede veninder lod jeg ride min hest på tur og bane alene. Hun var utrolig fremadgående og sensitiv, men ellers ret ligetil, så så længe personerne der red var rutinerede og vant til heste som tænker fremad og kunne finde på at spooke i skoven, så var jeg helt tryg ved at lade andre ride hende. Det var også smart når jeg var på ferie, at have nogle som kom og motionerede smiley


  • #4   9. okt 2018 Tal for svar

  • #5   9. okt 2018 Både ja og nej.

    Hvis jeg har besøg af venner og børn (i alle aldre) Må de hjertens gerne få en trækketur.
    Jeg forklarer også gerne basis til ridesignaler, så de kan prøve uden at jeg holder.
    Men, at sidde er ikke at ride.

    Min hest skal omskoles til western.
    Hvis en rytter ikke taler "den ridedialekt" skal de ikke ride min hest.
    Så, udvalgte venner, undervisere mv - hjertens gerne.
    Men - ikke almindelige ryttere.


  • #6   9. okt 2018 Jeg lader ikke hvem som helst ride min hest. Han er bare ikke typen man lige låner ud. Pt er det faktisk kun min part der rider ham.


  • #7   9. okt 2018 Da de var yngre, der var det kun mig eller min berider som red hestene.

    Nu hvor de er blevet både voksne og fornuftige, så kan jeg godt tage veninder med på skovtur - de får dog kun lov til at ride på Pinot, og selvom alle synes at Caspian er noget af det smukkeste og “man ville egentlig gerne sidde på den der”, så betakker alle sig, og er glade for at få den meste rolige og fornuftige.....
    Det er så nu at jeg skal afslører, at jeg stoler 101% på Caspian på tur, mens Pinot hvis han først bliver bange er mere touchy.....men så længe folk ikke ved det, så er de jo glade for den rolige og fornuftige smiley

    Dressur er der kun mig og min berider som rider på dem - min berider for at uddanne og ride stævner på dem. Og mig for at lærer af dem, og holde det de har lært ved lige og holde dem i god form.
    Selvom min berider har undervist mig og hestene siden de blev tilredet, så er de oppe på det niveau, at selv de små forskelle betyder næsten en hel anden øvelse - og det er rigeligtat min berider og jeg ikke fx giver helt de samme signaler i galopøvelser, så hestene skal ikke “udsættes” for andres signaler.
    Mvh Charlotte


  • #8   9. okt 2018 Det sker overhovedet ikke tit. En har prøvet min i alle gangearter eller kun 2 der er blevet trækket med. Min er en meget bestemt herre der ikke er en alle mands hest eller bryder sig om nye mennersker eller rytter. Kun dem han har kunne li har fået lov smiley min kæreste vil gerne op på ham, men han viser på flere måder han ikke syntes om det og så skal han heller ikke smiley

  • #9   9. okt 2018 Mutazz
    hvordan viser hesten at den ikke vil have ham i nærheden?


  • #10   9. okt 2018 Ja, det gør jeg tit. Børn får trækketur, en veninde kommer med i skoven - en anden veninde låner en hest til undervisning, hvis hendes egen er halt - og i nogle måneder var der én som lånte en hest i sin ugentlige ridetime, mens hendes egen hoppe var på barsel.

    MEN - det er ikke alle og enhver, der låner hest smiley


  • #11   9. okt 2018 Ikke alle og enhver må ride min hest. Jeg vil gerne have at det er ryttere der taler samme "sprog" som han har lært, og kan sætte sig igennem samtidig med at de har blide signaler. De skal være bestemte og gennemføre det de ber om - alle de der halvhjertede signaler skal ikke i nærheden af ham, han fanger det hurtigt, og så bliver han farlig smiley

    Folk må hjertens gerne ride ham på tur, og jeg låner ham flittigt til staldkammerater mm. såfremt de opfylder overstående. På banen er det kun mig og min part der rider ham. Evt. hvis jeg selv er der, lader jeg gerne en veninde eller en kusine el. lign ride. Men jeg vil ikke have at han kommer til at forbinde ridebanen med ridning i cirkler, som det hurtigt bliver. Desuden falder frem signalet hurtigt af ham, hvis man ikke timer det ordenligt, og så bliver han træls at ride på.

    Hvis folk skal ride ham over en længere periode, og ikke blot en enkelt gang imellem, er jeg straks mere striks. Jeg vil have at de får undervisning af nogen jeg kan nikke genkendende til, og vil have set dem ride over flere omgange, så jeg ved at jeg kan overlade træningen til dem uden det falder helt fra hinanden.
    Har før oplevet at komme hjem til en hest der havde lært at ignorere signalet til galopanspring og signalet til stop. Det var ikke en videre fornøjelse at skulle genoptræne, og det tog vel en måneds tid, før han begyndte at lytte til de små signaler igen smiley


    Long story short: På tur en enkelt gang: sagtens, på banen en enkelt gang(uden opsyn): kræsen, ridning over længere periode: meget kræsen smiley


  • #12   9. okt 2018 Jeg har haft meget sjov med at sætte folk op på Willow. simpelthen fordi folk ikke kunne ride hende, så det var meget underholdende smiley

    Jeg syntes ellers ikke mine signaler er så meget anderledes, men alligevel nok til at folk får problemer.
    hun kunne heldigvis tåle at blive lidt signal forvirret smiley

    når min nuværende er tilredet tror jeg det bliver meget begrænset hvem jeg sætter op, han er lidt en særling og kan ikke helt tåle forskellige signaler. han er alt for lærenem og det tager ham kun 5 min at få en dårlig vane smiley


  • #13   9. okt 2018 Min unge hest får kun min datter lov at komme på, fordi jeg er igang med at træne hans gangarter og det klarer vi bare så fint (har ikke prøvet det før, men hesten er eminent til at kommunikere og så arbejdsglad) så vil helst selv smiley

    Vi er lige ved at købe nr 2, som har gået turhest og rideskole og er fast i gangart. Hende får jeg part/hjælper på, samt vil gerne låne ud (til en begrænset flok) fordi hun er vant til både nye og rutinerede ryttere og går stabilt uanset. Hun bliver købt til min datter, men som den snusfornuftige pige hun er, har hun styr på at lektier, skole og veninder skal passe ind også, så vi har aftalt inden at andre rider på hendes også. Vi har derfor ventet på en hest, der passer i vores liv, og hun er næsten købt, det er kun handelsundersøgelse, der kan ændre på det tror jeg smiley

    J


  • #14   9. okt 2018 Ja på min den ene må der gerne komme andre ryttere på, for hun kan tåle det og jeg ved hvordan hun vil reagere. Hun er nem og rolig som dagen er lang for det meste. ??

    Min den anden er jeg meget sparsom ved og det er kun mig der skal op på han. Han har været meget igennem og er min lille baby ??


  • #15   9. okt 2018 Har altid set det som posetivt at andre kan ride mine heste, for så ved jeg mit grund arbejde er blevet gjort godt ??

  • #16   9. okt 2018 Nej, i princippet er der ingen der får lov til at ride min hest. Egentligt er der ingen anden grund, end at jeg har et utrolig tæt forhold til ham, og min mave kan simpelthen ikke klare det smiley
    Hvis min familie, nevøer eller anden som ikke er vant til at ride, gerne vil prøve at ride fem minutter, får de selvfølgelig lov. Min veninde må gerne ride ham, for ved at hun kender mig ud og ind, og aldrig ville gøre noget jeg ikke selv ville. Hun har dog kun prøvet ham to gange i de syv år jeg har haft ham smiley
    Min underviser har også engang været oppe på ham i tre minutter og det kunne jeg næsten heller ikke have. Så nej, fordi jeg er for pylret, hehe. Og så fordi det aldrig rigtig har været aktuelt.


  • #17   9. okt 2018 Ja på min voksne hest. Ham får alle mulige lov til at ride: Jeg har brugt ham til at undervise på, til trækture med børn og andre urutinerede bekendte, rutinerede bekendte har også fået lov til at ride lidt på banen eller på tur med mig, og enkelte venner jeg kender godt har fået lov at låne ham til at ride tur - og derudover rider min far ham så meget han har lyst.
    Han en god hest til at have andre på, fordi han er god til at læse rytteren, og hvis det fx er et barn eller en begynder kan han godt finde ud af at gå pænt og roligt, hvis nogen er for hårde ved ham kan han godt ignorere det, og hvis det er helt for meget kan han også finde ud af at sige fra (i værste fald smide dem af), og han bliver ikke mere signalforvirret end at når jeg rider igen er der ingen problemer.

    Min unghest lader jeg derimod ingen ride på, nærmest ikke engang røre ved smiley Men det er også fordi hun er mit lille projekt, og jeg tror at når hun er længere i sin uddannelse vil jeg være ok med at andre prøver hende (men der vil nok gå lang tid før jeg lader nogen ride hende uden jeg er der).


  • #18   9. okt 2018 Ja og nej.

    Basse har tilbragt de første 10 år som elevhest, en ubehagelig oplevelse for ham, han var total uegnet og fik der for tæsk for at rette ind. Han kan ikke have rytterskiftet i hans hoved, så han går kun med mig. Og en sjælden gang mine børn, som han gerne går med, alle andre gider han ikke, han bliver pisse sur.

    De to andre heste jeg har, må andre gerne prøve at ride, men det er når jeg er tilstede, ingen låner mine heste hvis ikke jeg er der.


  • #19   9. okt 2018 Jeg har ladet nogle få ride Copy, min vallak, på bane. Han forbinder banen med leg og tricks da det er det jeg bruger ham mest til, og han har af samme årsag formået at stejle to gange med en rytter, fordi han ikke helt forstod hvad hun ville. Han har lært at stejle så det var på ingen måde en farlig situation og rytteren var ret cool, men det kunne have været en nervøs rytter og det går ikke. Derudover er mine signaler så specifikke at han kun responderer på mig. Jeg låner ham gerne ud til turridning, der er han simpelthen så nem.

    Pelee, min hingst, er mere traditionelt trænet og der lader jeg gerne alle og enhver ride på ham, såfremt de har en blød hånd og ikke kun rider med tøjlerne - det prøver jeg nemlig at vænne ham af med.


  • #20   9. okt 2018 alle er velkommen til at prøve mine

    hvis de altså var tilreddet smiley
    tilbyder da tit at folk må prøve, men alle springer mærkeligt nok fra.... smiley

    men ærlig talt så foretrækker jeg folk som arbejder på samme måde som mig. også bare i det almindelige dage omgang med hestene


  • #21   9. okt 2018
    Nej. Det er hun ganske enkelt for sær til. Selvom jeg hader at andre siger det om deres heste, at den er special så må jeg erkende at sådan er det for min.

    Min lillesøster rider en sjælden gang imellem på hende, på tur, skridte af e.l hvor der ikke kræver noget.

    Også har hun gået som rideskole hest og det har jeg lovet ikke og udsætte hende for igen smiley


  • #22   9. okt 2018 Ja og nej. Jeg synes det ville være sundt for hende, at det ikke kun er mig der rider hende. Folk har dog ikke lyst til at prøve min pige. Hun er hverken dum el lign. smiley

  • #23   9. okt 2018 Nej. Fordi jeg er en sur mokke og vil have min hest for mig selv.
    Ej, det er ikke helt rigtigt. Jeg har haft en veninde med noget mere røv i bukserne til at ride hende en halv time en enkelt gang da jeg skulle over frygten for galop. Derudover har min bedste veninde fået undervisning af mig på hende i små 20 minutter i skridt og trav - i longe. Hope er super blid, og passer på sin rytter - og jeg ved min bedste veninde har haft lidt angstproblemer fra hest af.

    Men udover de to? Nej. Jeg er meget striks omkring det.

    Af den simple grund at jeg er sær - ikke hesten, men jeg. Fordi jeg har handicaps, og derfor har brug for at ting gøres på én bestemt måde. Og dette har Hope lært - og det skal ingen ødelægge for mig. Bum. Ødelægges dette for mig, bliver det markant hårdere for mig at ride - Jeg kan mærke en enorm forskel hvis jeg har redet Hope og så kommer op på en anden hest, det kræver simpelthen en anden form for kræfter af mig.
    Af samme grund får Hope aldrig en part og bliver aldrig lånt ud. Hvis en anden skal ride hende, bliver det min bedste veninde - hun kender min ridestil og hun kender alle mine små tilføjelser til Hope - altså ved hun hvordan hun er uddannet til at gå, og ved at dette ikke skal ændres.
    Af samme grund har jeg haft meget svært ved at efterlade Hope derhjemme, 135 km fra mig i hverdagene. Fordi at jeg kender min hest, og jeg kan mærke de mindste forskelle, og det genere mig ikke at kunne se hende dagligt. For tiden ser min bror en hestepige som har liiiige lovlig meget interesse for Hope, og det trigger mig godt nok lidt.


  • #24   9. okt 2018 Ja, det gør jeg. For mig er det kun sundt for en hest at den kan rides af andre. Jeg smider dog ikke en urutineret og/eller usikker rytter op på den der spooker, men har de modet, så må de hellere end gerne prøve en tur.
    For mig er det ikke erfaringen eller færdighederne der er de vigtigste, men derimod modet. Det er okay at blive forskrækket hvis hesten bliver bange, men de skal ikke sidde og krampe sammen om tøjlerne på især den - for det gør den bare mere usikker og spooker mere.
    Den anden der er mere rolig - alle kan få en tur, og han ignorere hvis man kramper lidt om tøjlerne, og skal nok sørge for at folk får en god tur, og derved får mere mod på det hele.

    Alle skal have lov til at lære - og det hele er da meget nemmere at lære på en god, velredet hest.


  • #25   9. okt 2018 De veninder der kan finde ud af at ride på samme måde som mig, må gerne få en tur på mine heste da jeg ser det som en rigtig god ting at de også kan have andre ryttere på også. Især Rocky da han højst sandsynligt skal aflægge materiale prøven med fremmedrytter, og så er det godt at han kan acceptere det smiley
    På Tindur, har jeg gjort det klart, at det er fuldstændig på eget ansvar, da jeg ikke kan stå inde for hvad han kan finde på. Det har heldigvis gået fantastisk. Og nu er det ikke rigtigt et emne mere. smiley

    Mvh TT


  • #26   10. okt 2018 jep, både venner og familie har fået tur på min, samt manden har part på ham XD min gamle lånte jeg ud som elevpony så der havde jeg ikke rigtig noget valg..

  • #27   10. okt 2018 Team TT
    troede ikke tindur var ridehest længere ?


  • #28   10. okt 2018 Jeg er meget sart med hvem der rider på min hest, men det er fordi han er meget fremadgående og kan være "hidsig".. Jeg har før oplevet at han blev svær for mig at ride fordi en anden havde redet med en anden ridestil på ham. Det kun gamle ejer og hendes to døtre der får lov at ride ham, udover når jeg finder en part. Jeg har lånt ham ud til en bomklasse til et stævne før, men jeg vidste personen ville kunne ride ham, men er jeg i tvivl får de ikke lov smiley

  • #29   10. okt 2018 Havde heller aldrig som part ladet en anden få en tur

  • #31   10. okt 2018 Det var mere bare noget jeg havde glemt at skrive i mit eget opslag..

  • #32   10. okt 2018 Ja, det gør jeg. smiley
    Pt. Har min hest to halvparter. En nybegynder, og en der har redet og haft hest for nogle år siden.
    Mine parters familie er også velkomne til at få tur på hende, både trækture og ride selv. Min kæreste rider hende, i weekenden skal min mor trækkes en tur på hende, min kærestes familie har været oppe på hende, jeg har undervist børn på hende - alle kan ride min hest. smiley
    Hun er speciel, men ikke sådan at jeg ikke tør lade andre sætte sig op på hende. Er man dygtig, kan man få mere ud af hende, er man ikke, så giver hun bare en stabil og hyggelig tur, så længe man ikke har høje forventninger til, hvordan hun skal gå. smiley Jeg er ikke sippet omkring hende, og jeg synes egentlig at det er et cadeau til mig selv og mit arbejde, at min hest er så ridelig og nem at samarbejde med. Det er vel min fortjeneste! smiley


  • #33   10. okt 2018 Nikoline - Jeg skrev jo til sidst, "og nu er det ikke et emne mere" fordi han ikke er ridehest jo ;-(

    Mvh TT


  • #34   10. okt 2018 Team TT
    Nårh det havde jeg ik lige set, undskyld.

    Kan man læse mere om jeres forløb ?


  • #35   10. okt 2018 Niks, jeg gider simpelthen ikke til at skulle gøre tingene om igen bagefter.

    Min underviser har været på min én gang for at mærke, om knapperne var nogenlunde rigtigt installeret - og det var såmænd fint nok, og så har en veninde prøvet 1-2 gange. Simpelthen for at sikre, han går nogenlunde roligt rundt, selvom det ikke er mig - tænk hvis der skulle ske mig noget, og han skulle videre... så skulle han gerne være lige have prøvet at ride med andre. Men jeg kunne sagtens mærke, at nogle havde været oppe, og at knapperne var lidt forvirrede derefter - selvfølgelig ikke efter min træner, for jeg prøver jo at ride efter hendes principper, så det var OK. Nu er han også kun 5 år og var kun 4 på det tidspunkt.

    Ellers så har jeg selv redet til og videre... tilsvarende med min gamle hest, som jeg desværre mistede til en gammel skade. Det synes jeg giver så sindssygt meget... min hest er så meget lige præcis, som jeg vil have ham - og det er fedt! smiley Han skal alligevel aldrig nogen andre steder hen, og jeg vil gerne lære af hvert step + blive dygtig SAMMEN med min hest smiley


  • #36   10. okt 2018 Det er ikke hvem som helst der kommer på mine heste, eller får dem i hænder. Især ikke min den store.
    Ponyen giver jeg gerne nogle trækketure på hvis små børn vil prøve at ride, men vil de 'ride ride' foregår det på min/ponyens metode.
    Den store er der ind til videre kun 2-3 stykker udover mig selv, som har fået lov til at prøve at sidde på.


  • #37   10. okt 2018 Nope.. Ikke andet end de få status opdateringer jeg laver en gang imellem hvor han bliver striglet og nusset om, og fodres i traileren.. smiley Han trives rigtig godt nu, og er virkelig en dejlig kontakt syg dreng nu hvor han har fundet ud af at jeg ikke udsætter ham for den farlige verden smiley

    Mvh TT


  • #38   10. okt 2018 Det kommer an på hvem, og i hvilken sammenhæng.

    Jeg har haft 4 andre end mig selv, oppe og ride på min. 2 undervisere og så et par veninder.

    Hvis nogen spurgte, måtte de da gerne få en tur. Min er lidt teknisk svær at ride, og det ville være en fin udfordring. Min hest har også godt af, at andre engang imellem kommer op.


  • #39   11. okt 2018 Jeg har en islænder vallak som ingen må ride ud over mig og min træner som meget sjælendt rider ham. Han er sky og er blevet mishandlet han kan ikk håndteres fra jorden bare lige sådan men når man sidder på ham er han skøn men selv der kan han reagere så holder det til kun at være mig for vi kender hinanden og ved hvordan og hvorledes. Så har jeg en islænder hoppe på 5 år hende har jeg en sød part til + min mor får en tur på hende engang i mellem og en veninde når hun har tid rider hende også selv. Hende kan folk godt få lov at ride men kommer helt an på hvem og hvordan hun nyder bare at lave noget smiley

  • #40   11. okt 2018 min underviser rider min i perioder fast da jeg er pararytter og til tider ik har energi og kræfter til ride en halvtime intens undervisning

  • djess
    djess Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 29 Følgere: 6 Svar: 9
    #41   11. okt 2018 Ja har gjort kortvarig .
    Men ellers er det kun mig primært.
    Og min mand af og til ifølge med mig.
    Jeg kan ikke lade nogen der ikke 100 kan styre med ben og stemme.


  • #42   12. okt 2018 helst ikke, men min mor får nogle skridt/trav ture på min fjordhest en gang imellem. Jeg vil Gerne have at min hest bliver behandlet ordenligt, og redet ordenligt, så det er ikke alle og enhver der må ride hende. Helst vil jeg gerne se hvordan de rider inden de rider mine.

    Vi har dog givet nogle trækture til små børn og sådan, men det tæller jo heller ikke som at ride.


  • #43   12. okt 2018 Nikoline B. Olsen.
    Det viser han ved han går væk fra ham (han står altid stille når man skal op) ved at virke utryg og urolig. Min hest kan ikke lide mange. Både jeg og andre ved min hest ikke kan lide mange, ikke er behandlet godt af tideligere ejer. Jeg kender min hest ud og ind og kan tydeligt se når der er noget han er utryg ved, nogle han ikke kan lide osv. smiley


  • #44   12. okt 2018 Jeg kunne aldrig nogensinde finde på, at lade nogle ride mine piger.
    Ene og alene, fordi det er mine heste - og jeg ikke ønsker at skulle gøre det hele om igen. Kald mig bare sippet, men har fået 2 sensitive heste, som er utrolig meget tryghedsnarkomaner. Det er også kun lige og lige min kæreste får lov at trække med fila, Men Totti er der bestemt ingen andre der skal hverken ride el. trække med. Dog er de begge også super unge, så det er mine signaler de skal lære, og ikke alle andres.


  • #45   17. okt 2018 Stine G
    Hva så hvis nogen skal trække dem ind fra fold på fx en staldvagt, eller har du hjemme ?


  • #46   18. okt 2018 Jeg styre det selv - køre ud og lukker ud og senere køre jeg ud og lukker ind og ordner dem smiley


  • #47   18. okt 2018 God fornøjelse hvis du får lungebetændelse eller andet der kræver man bliver på sofaen smiley
    Jeg kunne knap nok bevæge mig fra sengen til sofaen der jeg havde lungebetændelse uden at brække mig tre gange på vejen og være ved at falde om.


  • #48   19. okt 2018 Min tidligere hest var meget speciel, så det var ikke alle der fik lov at ride ham. Han bestemte dog hurtigt selv, hvem der måtte. Har haft en håndfuld parter i de fem år jeg havde ham, også nogle der bare var nusse-parter. Derudover havde jeg en enkelt veninde der fik lov at ride ham lidt når jeg var syg eller på ferie ?? Min nuværende er en lånehest. Indtilvidere er det kun mig der rigtig har redet hende, jeg har selv tilredet hende. Min veninde der red min gamle har været oppe på hende en enkelt gang. Jeg har to andre veninder jeg ville have det fint med red hende alene, og så hendes ejer selvfølgelig. Jeg håber jeg snart kan få hende op og se hvor fin en hest hun er blevet ??

    profilbillede
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #49   19. okt 2018 Altid.
    Hvis man tror at en hest "ødelægges" af at andre får ture, så er ens hest ret dårlig redet smiley

    Det er dejligt at kunne glæde andre med en ridetur hvis de har lyst


  • #50   19. okt 2018 Hørt, AMT! smiley At have en hest der kan rides af alle, så har man vist gjort sit "arbejde" godt nok! smiley

  • #51   19. okt 2018 Enig AMT!
    Min tidligere underviser havde en håndfuld heste, deriblandt hendes højt elskede grand prix konkurrencehoppe. Hun underviste også mange og en del havde ikke egen hest. Og de fik da bare lov til at ride en af hendes heste, deriblandt hendes konkurrencehest. Selv nogle meget nybegyndere. Jeg red den også. Og vi var flere der måtte ride den alene, bare hun lige havde set en på den en gang eller to inden.
    Den kunne sagtens blive redet af 4 forskellige ryttere i hverdagene, og så kørte hun til stævne med den i weekenden og fik gode procenter, selvom hun ikke sad på den en eneste gang hele ugen. Ligeså snart hun satte sig op på den i opvarmningen, så gik den som sidst hun selv havde redet den, og var ikke påvirket det mindste af nybegynderne som havde fumlet rundt med den.

    (Skal ikke ku sige om den ku få endnu højere resultater af at folk ikke red den så meget, men nu var undervisning det hun levede af, mere end stævnerne).


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #53   20. okt 2018 britt: er du så nærrig at du ikke vil lade en veninde prøve en tur - fordi at du betaler?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #55   20. okt 2018 Britt: En tekst kan være svær at gennemskue smiley Så nej, jeg opfattede ikke at det var humoristisk ment.

  • #56   21. okt 2018 Jeg ville sådan ønske, at jeg problemfrit kunne lade andre ride Katla - men hun er simpelthen bare så meget én-mands-hest (et udtryk jeg ellers synes er lidt fjollet). I dressuren vel og mærke.
    Jeg har én gang haft en ung pige som part på hende, hvor det fungerede rigtig fint. Desværre flyttede pigen og måtte opsige parten. De fleste andre, undtagen min underviser, har ikke kunnet ride Katla på banen, på trods af, at jeg virkelig har prøvet at få det til at fungere. Altså - virkelig prøvet.
    Jeg har oplevet et par gange, at jeg har måttet starte næsten forfra med hende, blot fordi jeg har haft en anden rytter på hende. Der har på ingen måder været tale om dårlige ryttere, men af en eller anden grund, har de ikke passet sammen og Katla har sagt helt og aldeles fra. Det har givet anledninger til et par grå hår på mit hoved.
    Jeg har nu fuldstændig opgivet tanken om part på hende - i hvert fald som rider på banen. Jeg synes ikke det er rimeligt overfor hesten - og jeg synes sådan set heller ikke, at jeg gider "starte forfra" i tide og utide.
    Tilgengæld er det en anden snak på tur. Der kan hun en sjælden gang i mellem kræve en rutineret rytter, men for det meste er hun enormt nem. Der tøver jeg ikke med at låne hende ud.


  • #57   21. okt 2018 Stine G: Hvis du engang skulle være nødt til at sælge, så ville jeg ihvertfald ikke købe. Det er da lidt at ødelægge en hest, hvis man sørger for at den ikke kan håndteres af andre end en selv.

    Jeg forstår ikke hvorfor det er "sejt" at have en hest, der ikke kan hverken rides eller håndteres af andre. Det er da lige netop fedt at have en god alsidig hest, for det siger at man har gjort sit arbejde godt. Alt andet er noget pjat.


  • #58   21. okt 2018 vil lige sige at det kun er sundt hvis ens sensitive hest kan gå med flere ryttere smiley

    sam var 100% en mands hest, og gik nærmest fra hinanden hvis andre red ham.. trænede ham selv og fik finpudset knapperne og lært ham at holde sig i ro i de fleste situationer.. små børn kan håndtere ham fra jord og ryg uden problemer og i dag er manden også rytter af ham smiley det er kun en sejr hvis en hest kan lære det, og det kan langt de fleste hvis ejer er villig til at træne det


Kommentér på:
Lader i andre ride jeres heste?

Annonce