{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.566 visninger | Oprettet:

At sælge sin skat??? {{forumTopicSubject}}

Jeg kender en pige som bliver ved med at putte billeder op på facebook, hvor der står "Star" "no me without you" osv. Men så er der en ting jeg ikke forstår! Og det er at hun sælger den for at så at købe en nye for hun ikke gider ikke at bruge den tid det tager på den... Bum bum, hvad mener i om det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At sælge sin skat???
  • #1   10. jun 2013 Det må hun vel selv om! det er jo hendes valg!

  • #3   10. jun 2013 Så er den jo åbenbart ikke hendes skat, hvis hun ikke vil bruge sin tid på den.

  • #4   10. jun 2013 Tjae nogle siger jo som forklaring at man godt kan elske en hest men hvis man ikke er det bedste for hesten fordi man evt. Magter arbejdet (evt. Problemer) så er hesten bedre tjent hos en som den passer bedre til...

    Kan egentlig godt se ideen i det de fortæller mig


  • #5   10. jun 2013 Ligesom når folk sætter deres "soulmate" eller "bedste ven" til salg smiley

  • #6   11. jun 2013 Denne debat er taget op forgæves, utrolig mange gange! Dette bliver vi ikke enig om. Jeg elskede min pony overalt på jorden, hun var dog alt for lille til mig og vi skulle begge videre. Dette samme gælder hvis man ikke kan med hinanden under ridning. Det hele bliver en træls kamp og derfor må man se at det bedste for hesten er at komme ud til en ny pige/dreng som passer i størrelsen eller kan tumle hesten og som kan få ligeså mange gode minder som man selv har haft med hesten.
    Nu skal i ikke begynde at skrive at jeg ikke elskede min pony, for det gjorde jeg. Hun var mit et og alt, men jeg vidste der var en pige i denne verden som ville elske hende ligeså højt som jeg, jeg solgte hende og købte en ny hest som passer i størrelsen og hende elsker jeg også overalt på jorden.


  • #7   11. jun 2013 Som nævnt er emnet taget op før, uden succes. Det ender som regel op i hat og briller ...

    Når det så er sagt tror jeg at selvom man sælger hesten for at få noget andet, forsvinder kærligheden ikke. Derfor tager det nogen gange overhånd når folk prøver at udtrykke sig på skrift. Og så har opmærksomheden og medlidenheden hun gerne vil opnå, nok også en rolle lige i dit eksempel ;o)


  • #9   11. jun 2013 Tja man sælger intet man elsker mest, ved mindre man er nødsaget til det pga penge eller lign.

  • #10   11. jun 2013 Der må jeg nok sige det samme. Jeg har nu en dejlig 15-16 årig dreng jeg har haft i 5 år, og han er fuldt ud skolet til moderne ridning og vi kæmper for at skole ham om. Ja det nemmeste for mig var da at sælge ham og få fat i min drømme hest, men nu er det jo ikke altid ens drømmhest der ender med at hænge fast i en smiley

    jeg elsker ham overalt på jorden, og har faktisk haft den sat tilsalg op til flere gange fordi jeg mente det ville være det bedste for begge parter og jeg når aldrig længere til den første henvendelse, eller skrivning af annoncen også kan jeg sgu ikke alligevel xD

    Selvfølgelig kan der være omstændigheder hvor man ikke kan beholde dem, og selvfølgelig er der fuld forståelse for dem! Tror næsten alle har været i den situation, men nu havde jeg foreksempel en på min efterskole, der i hvert fald sagde at hendes hest var hendes et og alt. jeg var der kun 4 måneder og i alt den tid jeg var der havde hun nok redet den 4 eller 5 gange og var ikke særlig god til at vise en interesse for hesten og sælger den nu fordi hun ikke har tid til den og hellere vil det "unge liv". Hvilket fuldstændig er hendes valg og har ingen ret til at dømme hende for det. Jeg kan bare på ingen måde sætte mig ind i det smiley


  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #11   11. jun 2013 Det er ligesom med mennesker. smiley
    Man kan sagtens give slip på én, fordi man bare ikke passer sammen eller vil forskellige ting i livet, men derfor kan man jo godt elske den person.

    Ved selvfølgelig ikke, hvordan pigen i eksemplet er, men det kan jo være, at hun ikke er tryg ved den og ikke magter at tage kampen op pga. nervøsitet og angst, eller hvad ved jeg, men derfor kan hun jo stadig godt holde uendelig meget af hesten. Det kan jeg vitterlig ikke se problemet i. smiley


  • #12   11. jun 2013 Har været ude for at have parter der mente hesten var deres bedste ven soulmate osv, hvor efter de dropper parten..
    Alt i alt, den holder ikke en meter..

    Der er så mange mennesker der er på den måde desværre..


  • #15   11. jun 2013 Diana: Hvis du oprigtigt mener at heste hellere vil rides og starte stævner, end de vil jordtrænes eller andet. Så ved jeg da snart ikke hvad verden er for et sted mere xD.

    Der er intet galt i at sælge sin hest, men der er noget der hedder dobbelmorale ;). Og ja jeg har mine ponyer for resten af livet selvom jeg er for stor fordi jeg elsker mine heste højere end jeg elsker ridning. I mit hoved bør man elske heste og ikke ridning, ellers burde man spille fodbold, det er klart min ærlige mening :). Ridningen er en bonus for mig, ikek grunden til at jeg har hest.

    Men for at komme tilbage til sagen, så kan du simpelthen ikke bilde mig ind at hest hellere vil rides end trænes fra jorden f. eks smiley


  • #16   11. jun 2013 Jeg er fuldstændig enig med Diana. Jeg synes rent faktisk det er egoistisk hvis man stopper hestens ridekarriere, bare fordi man er blevet for gammel, for stor eller af andre årsager smiley

  • #17   11. jun 2013 Camilla: Min pony elskede at ride og starte stævner og det ville jeg da ikke tage fra hende.

  • #18   11. jun 2013 Enig med Diana smiley

  • #19   11. jun 2013 Tja, jeg har en pony på 134,5 og jeg selv er 17. Og hun kommer ikke herfra, medmindre jeg ender ud i økonomiske problemer hvilket jeg ikke regner med jeg gør.

    Men sådan er der forskellige meninger. Nogen mener man er egoistisk over man vælger at beholde sin bedste ven (siger ikke man er en dum og frygtelig ejer hvis man sælger sin ven. Har selv stået der for et par år siden), andre mener man er egoistisk når man sælger sin bedste ven og køber en ny for selv at komme videre med ridningen.
    Når Natash er væk går jeg også ud og køber en ny hest, men heller ikke før.


    Diana - Jeg har halvt om halvt stoppet min 'karriere', da jeg har valgt at købe min daværende part. Jeg kan godt starte stævner på hende osv, men det skal være mod hest. Og så er gejsten der egentlig ikke så meget længere til stævner. Jeg vil hellere hygge på banen og springe lidt for sjov, og det ved jeg at min pony også gerne vil. Min pony kan godt lide at blive trænet fra jorden af.


  • #21   11. jun 2013 Hørt Bettemus smiley

    På Nyt Hesteliv hvor jeg arbejder går 70 heste, nogen har gået konkurrencer, og andre har ikke. De går alle blot og nyder livet, bliver striglet og aktiveret et par gang eom ugen på banen. I er meget velkommende til at komme ud og se om i mener de ser deprimerede ud. Vi har alt fra gamle military/dressur/spring top heste og til små ponyer.


  • #22   11. jun 2013 Denne her diskusion har været oppe MANGE GANGE! Men jeg er helt enig med Diana.. Man kan da sagtens elske en pony/hest, selvom man sælger den... Jeg elsker STADIG min gamle pony jeg solgte for 4-5 år siden lige så meget, som da jeg ejede hende.. Jeg synes ikke man kan stille det op og sige at man SKAL havd hesten til den dør, ellers elsker man den ikke nok.

    Og jeg ville da heller ikke lade helt være med at ride, hvis jeg havde en pony, sim jeg var blevet for stor til. Så ville jeg da finde en sød pige der kunne elske den og få lige så mange fode år med den som jeg havde gjort..

    Og det er absolut ikke alle heste der ville indfinde sig med ikke at blive redet...


  • #23   11. jun 2013 Det kommer jo også meget an på hvad man har købt hesten til, og om det har været planlagt at den skulle sælges efter et X antal år smiley

  • #24   11. jun 2013 Ditte: Hvis du kan finde en hest der ikke kan afinde sig med ikk at blvie redet så må du gerne sende den ud til mig en måned, det skal jeg dææælme se før jeg tror det xD

  • #26   11. jun 2013 <b>Diana B</b>
    <i>"Vil det sige, jer som siger man ikke sælger sin " bedste ven" vil stoppe jeres ride karriere og træne jeres pony fra jorden til den dør......"</i>

    Ja, det vil det lige præcis sige.
    Da jeg fik min hoppe hjem, valgte jeg ikke at få hende bedækket i USA med drømmehingsten, fordi jeg ville have hende til show sommeren efter. Jeg havde planer om EM med hende, allerede sommeren efter.
    Men men...Jeg får hende hjem, hun er halt, får dyrlægen ud...
    Diagnose: Hun bliver aldrig ridehest - BUM! Alle drømmende lå i ruiner.

    Her står jeg så med valget om at gå gennem et retsag og få alle pengene tilbage, samt sende hesten retur til USA for sælgers regning...Eller at beholde hesten.

    På daværende tidspunkt havde jeg haft hende i sølle 3 måneder, men hell - jeg elskede allerede kræet. Jeg havde brugt ALLE (Og det er i bogstaveligste forstand) penge på at få hende og få hende hjem, så der var ingen ny hest til mig, med mindre jeg sendte hende retur.

    Men nej. Jeg fik hende bedækket 5 måneder senere, og for 5 dage siden fik hun så det skønneste lille føl.

    Nu har jeg igen valget mellem at sælge føllet og købe en ridehest (har allerede interesserede) - eller at beholde hende og vente yderligere 3 år med ridning.
    Hun er vores første føl, og allerede inden hun var født, følte jeg mig knyttet til hende (tosset - måske). Så nej, hun bliver ved os, og så må ridningen vente.
    Og det er bestemt ikke fordi vi har for mange penge. Tvært imod. Jeg tøffer ikke bare ud og køber ridehest, selvom jeg da bestemt ville ønske jeg kunne.

    Så jo, man kan sagtens elske sin hest og samværdet med denne, mere end ridningen.


  • #27   11. jun 2013 Camilla:

    Det ville jeg aldrig gøre, da den jo ikke kan indfinde sig med det. Men har set det ske, at en hest blev skadet og ikke kunne blive ridehest igen. Den kunne simpelthen ikke indfinde sig med at blive hygge hest, og blev stresset af det. Så de heste er der skam.


  • #28   11. jun 2013 Ditte: Som skrevet før, jeg vil se det før jeg tror det smiley

  • #29   11. jun 2013 Det fint smiley

  • #31   11. jun 2013 Bettemus:

    Den stod skam heller ikke stille, tvært imod, den blev lavet et masse alternativt med, men det var ikke nok for den. smiley

    Carola var/er da min "bedste ven" men derfor solgte jeg hende alligevel, at jeg har fortrudt det 1000 gange siden, er jo bare ris til egen røv. Men synes ikke man kan sige at fordi man vælger at sælge sin hest, at man så ikke må kalde den for sin "bedste ven." Carola var det bedste jeg vidste, og er det stadig selvom hun ikke har været min i flere år nu. Dog valgte jeg også at sige hun skulle ud til en der ville elske hende lige så meget som jeg gør, og at jeg kunne komme ud og besøge hende, hvilket jeg også har været hvert år lige siden. smiley


  • #33   11. jun 2013 Bettemus:

    jamen alt, gå ture, longering, hygge, alt på ridebanen, igennem baner, løs i hallen, jah alt smiley

    Sådan kan man slet ikke sætte det op efter min mening. I min verden kan man ikke sammenligne dyr med Mennesker.


  • #34   11. jun 2013
    Hvor ville der være få heste/ponyer til salg hvis man kun måtte sælge sin hest som følge af økonomiske problemer eller at man døde :o)
    Og hvor ville der være voldsomt mange heste, når alle skulle have 1-3, så er mit gæt at opstaldningsmulighederne ville blive endnu dårligere bla foldtid som følge af flere heste.


  • #37   11. jun 2013 Ja ja:-) Så kommer mit emne op igen......Jeg tror ikke jeg behøver at sige mere....I kender mig og min mening til dette godt nok fra sidste gang...Spændende om dette indlæg slår rekorden:-)

  • #38   11. jun 2013 Bettemua
    Du kan ikke sammenligne en bedste ven i et menneske som en hest. Ved et menneske er der gengældte følelser og i er venner fordi i har valgt hinanden, og der komunikeres på en anden måde. Man laver ting med et menneske man begge har lyst til og har valgt. Med en hest er der ikke gengældte følelser og i har ikke valgt hinanden, du har valgt den. Den har ikke et valg, og det samme med de ting i laver, den har ikke et valg den gør det bare.

    Så at spørge om man ville sælge sin bedste menneske ven er slet ikke det samme. Du kan jo heller ikke sælge en der ikke vil sælges. Du kan vælge ikke at snakke med vedkommende mere, men det er bare ikke det samme som at sælge sin hest. Da den stort set er ligeglad med hvem der arbejder med den. Den tænker kun på at den får ny flok, nyt hjem og nye indtryk. Måske lægger den ikke engang mærke til du ikke er der mere smiley


  • #40   11. jun 2013 Og så det at kalde sin hest for sin bedste ven er lidt noget fis. Men det behøver vi ikke at komme ind på ;o)

  • #42   11. jun 2013 Tror bare det er en talemåde, for at man holder meget af hesten.

  • #44   11. jun 2013 Altså jeg kan da godt finde på at sige til min hest at han er min "bedste ven" Men mener det jo ikke som, at han er min bedste ven, men at jeg elsker ham. Og sådn tror jeg det er for de fleste.

    Og ved det synes jeg sagtens man kan sælge sin hest, selvom man elsker den. smiley


  • #45   11. jun 2013 Bettemus

    Vi mener bare ikke helt det samme, da du mener at man ikke kan kalde den det i tilfælde af at man alligevel sælger den. Jeg mener at generelt kan man ikke være bedste venner med sin hest smiley

    Men som Ditte siger, er det helt klart en overdrivelse. Det er fordi nogle har svært ved at udtrykke følelser på skrift om en de elsker, så bliver det til noget overdrevet noget de måske ikke kan stå ved. Men fordi de elsker hesten så meget, har de brug for ord for at beskrive det, og 'bedste ven' er jo en man elsker, og derfor er det måske det nemmeste at bruge smiley


  • #47   11. jun 2013 Jamen der er vi enige, jeg mener heller ikke man kan være bedste venner med en hest, det KAN man jo ikke. smiley

  • #49   11. jun 2013 Der er forskel på at hesten er ens bedsste ven og at man er hestens.

    Dino er min bedste ven, men det betyder jo ikke at jeg er hans. Jeg elsker ham, men han elsker jo ikke mig. Han er jo en hest og fungere ikke som mig smiley


  • #50   11. jun 2013 Camilla
    Ved selvfølgelig ikke med dig, men i min verden der der bare nogle værdier, og noget i en ven som en hest ikke kan udfylde. Man kan jo godt elske sin hest over alt på jorden uden at den nødvendigvis en ens ven. Den kan lige så godt være ens partner som man elsker helt vildt ..

    Men hvis du har det fint med 'venne' betegnelsen lader jeg dig om det ;o)


  • #51   11. jun 2013 Tja sådan er det jo nogen gange..

    For mig er Tulip min soulmate.. Og jah jeg solgte hende for 3 siden da jeg ikk havde tiden til hende eller pengene på tidpunktet.. jeg var gravid og måtte ikke ride og var godt klar over min tid ikk ville være til hende efter jeg havde født også...

    Jeg prøvede til go starte med og sende hende op til min veninde som så sørgede for hende men blev for dyrt og manden pressede mig til og sælge.. og hun blev så solgt.. jeg var knust men jah ved det var det rette og gøre for mig..

    Jeg fik så muligheden og købe hende tilbage for et år siden og slog så til der..


    Elsker den pony vildt højt men nogen gange bliver man bare nød til og sælge


  • #53   12. jun 2013 Hvorfor kan en hest ikke elske at være til stævner?! Kam da bestemt sige at min Grafik elskede at gå distance mere end noget andet, og han elsker stadig at komme ud og opleve ting.
    Glemmer aldrig hvordan han sidste år levede helt op over at komme med til store hestedag, og da han i sidste måned var til stævne for første gang i to år, var han så glad at han lavede glædes buk i mit galopprogram.

    Syntes ikke man bør tage den glæde fra hesten med mindre den ikke længere kan holde til det.


  • #54   12. jun 2013 Grafik - Nogen heste kan måske ikke lide al den larm og stress der er på en stævnebane :)?
    Jeg har set heste der stresser alt for meget så det var synd at tage hesten med.
    Ikke alle heste elsker at gå stævner, min er f.eks. ligeglad :). Bare hun kommer ud og laver noget andet f.eks. en god lang ridetur, lidt springning osv :).


  • #55   12. jun 2013 Selvfølgelig findes der heste der stresser over at være til stævner. Min kommentar kommer af der var nogen der mente hesten ikke elsker at være til stævne.

    Men en hest som elsker det skal også have lov til at tage til stævner, også må man altså sælge hvis man enten er for stor eller for gammel. Det betyder jo ikke at man ikke elsker sin hest, tværdig imod betyder det at man elsker hesten nok til at indse den ikke er tilfreds med tilværelsen og kun ønsker den det bedste.

    Grafik var dybt ulykkelig da han kun kunne stå i boks pga skade, det var så slemt at vi overvejede aflivning for dyrlæge mente ikke han kunne blive ridehest igen. Heldigvis tog dyrlægen fejl og Grafik fungerer fint som dressurhest, distance kan han ikke holde til - desværre. Men da han elsker at være til stævner skal han også ud, og ja han skal nok også ud og gå et mini distance-stævne. For som sagt hesten elsker det mere end noget andet.
    Nu er jeg heldig at jeg kan ride ham til araber-stævner og små klubstævner, kunne jeg ikke dette så var han blevet udlånt til en ponyrytter som kunne tage ham til stævnerne.


  • #56   12. jun 2013 Grafik - Ah, havde misforstået det så, som om at heste ikke kan andet end at elske det :).

    Tja, jeg har overvejet at finde en stævnepart til Natash, da jeg selv synes hun godt må komme ud og starte noget mere pony i stedet for at prøve at følge med hestene :). Men for hende er det ikke en nødvendighed at starte stævner, hun elsker ligeså højt en ridetur eller lidt dressur :).

    Men havde hun elsket stævnerne højere, så havde jeg fundet en stævnepart til hende, helt bestemt :). Dog kunne udlån eller salg ikke komme på tale, da hun ikke skal flere steder hen nu, medmindre jeg kommer til at stå i økonomiske problemer. Så kan jeg blive nødt til det.


    Dejligt du har en hest som elsker stævner :). Det er altid rart med sådan en :).


  • #57   12. jun 2013 <b>Diana B</b>
    Det glemte jeg at nævnte.
    Til at starte med troede jeg at hendes skavanker var arvelige, og ville derfor ikke avle på hende. Det besluttede jeg mig først endeligt for en uge før hun blev bedækket.
    Så da jeg valgte at beholde hende frem for at gå gennem retten og sende hende tilbage, var planen at hun hverken skulle rides eller avles på. Kun være hyggehest/foldbums. På dét tidspunkt ville jeg ikke engang kunne træne rigtigt med hende fra jorden.


  • #60   13. jun 2013 <b>Diana B</b>
    Jeg sagde heller ikke noget om at dømme - Jeg skrev bare at jeg havde valgt at gøre, hvad du spurgte til.
    Når det går så galt, kan jeg sagtens forstå at man sælger. Har selv haft en pony jeg ikke magtede. Han var et "Wuuhuu-jeg-er-fyldt-18-og-kan-gøre-hvad-der-passer-mig" impulskøb. Desværre var min viden var ikke til en 2 års der skulle tilrides, så jeg solgte ham faktisk allerede 2 måneder efter jeg købte ham. Dog knyttede jeg mig dengang heller ikke til heste, som jeg gør den dag idag. Jeg græd da, da han kørte væk, men det er også det.

    Og nej, vil ikke sige det er hvad jeg har "lyst og midler" til. Jeg savner at ride så ufatteligt meget, men jeg elsker bare min hest mere end ridningen, og ville blive sønderknust hvis jeg skulle skille mig af med hende. Jeg havde midler til at have én hest, og valget var så ridehest eller Pearl. Det var på ingen måde nogen let beslutning at droppe ridningen, da jeg som sagt havde mange store drømme, hvad angår ridningen. At se pigerne i stalden ride ud på tur hvert forår er nærmest mentalt tortur. Men at tilbringe min tid med Pearl er ALT. Og velvidende om at hun ikke skulle hele turen tilbage til Amerika, hvor Gud vide hvad de ville gøre med hende?
    Nej, jeg træf det rette valg, og det gjorde du tilsyneladende også. Min pointe var bare, at vi er nogen der sætter hesten højere end ridningen (og nej, det skal ikke forståes som at jeg sidder og hæver mig over jer andre - Vi har alle hver vores grunde til de valg vi træffer).


  • #61   15. jun 2013 Synes det er noget fis at sige, at man ikke elsker sin hest hvis man er nødsaget til at sælge den. Jeg har aldrig solgt nogle heste, men kom der en situation hvor det var min eneste mulighed gjorde jeg det, selvom bare tanken om det gør frygteligt ondt. Der er nogle som rigtig gerne vil starte stævner og når de er nået grænsen på 16 år, HVORFOR må de så ikke kalde hesten for deres bedste ven selvom de sælger den videre for at kunne komme videre, og ligeledes ponyen? Jeg kan godt træne jordtræning, men synes da dressur, springning eller at ride en god lang tid er langt mere spændende... smiley Sådan er vi jo FORSKELLIGE og jeg synes ærligtalt det er rigtig respektløs at sige at folk er egoistiske fordi de sælger ponyen/hesten af personlige eller økonomiske årsager. Det er folks eget valg og hvis det vitterlig er deres bedste ven, kan I da være ligeglade om de sælger den eller ej. smiley

  • #62   17. jun 2013 Diana: Ja det ville jeg faktisk. Og min hest har ELSKET vores træning, vores gåture. Min mor ville ikke give mig lov til at sælge hende, men hvis jeg havde haft chancen, så havde jeg ikke gjort det alligevel. Jeg fik tilbuddet om en ny hest, men afslog, fordi min krikke på 29 fortjente al min opmærksomhed. Nu er hun 30, og jeg har indset at hun ikke gider groundwork mere. Fint med mig, nu sider jeg bare hos hende på folden, nusser hende, går en lille bitte tur, strigler, you name it.

  • #63   17. jun 2013 Jeg plejer selv at sige - en hest er en ven for livet, man sælger ikke sin ven.
    MEN jeg har længe gået med den tanke at sælge Freddy. Tro mig, han er en ven i verdensklasse. Jeg føler desværre at vi er ved at glide fra hinanden. smiley han er en hest med krudt i, der helst vil ud og lave en masse spring og jagter. Selv er jeg mere den rolige rytter der bare vil svinge sig op uden sadel og skridte en tur i grime. Jeg troede aldrig at jeg skulle af med ham, men sådan tror jeg desværre det bliver. Efterhånden er træningen en kamp, fordi vi bare ikke klinger mere. Men ellers så er han jo fantastisk. Jeg fik ham da han kunne skridt og trav. Brugte et år på at få ham rettet op da han var skæv i ryggen efter sadel. Så skiftede jeg til bidløs og nu springer vi 70-80 baner og rider dressur på LB - LA niveau. Men vi er bare alt alt for forskellige efterhånden smiley


  • #64   17. jun 2013 Trode der stod " af sælge sin kat" XD

Kommentér på:
At sælge sin skat???

Annonce